Medborgare eller kund? Statliga myndigheters syn på artificiell intelligens och demokrati

Författare

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v102i3.59535

Nyckelord:

Artificiell intelligens, AI, civilsamhälle, delaktighet, demokrati, myndigheter, Artificial intelligence, civil society, democracy

Abstract

Artificiell intelligens (AI) uppfattas ofta som en rent teknisk fråga. Den har dock en stor betydelse för demokrati och mänskliga rättigheter. Denna studie undersöker hur statliga myndigheter i Sverige förhåller sig till AI i relation till demokratiska värden samt hur civilsamhället ser på sin roll i AI-utvecklingen. Studien använder en mixed methods-ansats: en kvantitativ och kvalitativ textanalys av 22 myndigheters årsredovisningar och AI-relaterade dokument, samt en fokusgrupp med deltagare från olika organisationer i det civila samhället. Resultaten visar att myndigheter främst betraktar AI som en teknisk lösning med fokus på effektivitet och användarupplevelse, snarare än som en fråga om rättigheter, jämlikhet eller delaktighet. Civilsamhället kopplar däremot tydligt AI till demokratiska principer, men upplever att de sällan bjuds in som medskapare i utvecklingen. Studien pekar på behovet av att stärka civilsamhällets roll i AI-relaterade beslutsprocesser för att säkerställa en demokratisk förankring av teknikutvecklingen.

Författarbiografier

Niklas Hill, Institutet för demokratiutveckling

Forskare, Institutet för demokratiutveckling

Charlotte Ovesson, Institutet för demokratiutveckling

analytiker, Institutet för demokratiutveckling

Downloads

Publicerad

2025-10-31

Referera så här

Hill, N., & Ovesson, C. (2025). Medborgare eller kund? Statliga myndigheters syn på artificiell intelligens och demokrati . Socialmedicinsk Tidskrift, 102(3), 288–301. https://doi.org/10.62607/smt.v102i3.59535

Nummer

Sektion

Tema: Demokrati

Liknande artiklar

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.