Medborgare eller kund? Statliga myndigheters syn på artificiell intelligens och demokrati
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v102i3.59535Nyckelord:
Artificiell intelligens, AI, civilsamhälle, delaktighet, demokrati, myndigheter, Artificial intelligence, civil society, democracyAbstract
Artificiell intelligens (AI) uppfattas ofta som en rent teknisk fråga. Den har dock en stor betydelse för demokrati och mänskliga rättigheter. Denna studie undersöker hur statliga myndigheter i Sverige förhåller sig till AI i relation till demokratiska värden samt hur civilsamhället ser på sin roll i AI-utvecklingen. Studien använder en mixed methods-ansats: en kvantitativ och kvalitativ textanalys av 22 myndigheters årsredovisningar och AI-relaterade dokument, samt en fokusgrupp med deltagare från olika organisationer i det civila samhället. Resultaten visar att myndigheter främst betraktar AI som en teknisk lösning med fokus på effektivitet och användarupplevelse, snarare än som en fråga om rättigheter, jämlikhet eller delaktighet. Civilsamhället kopplar däremot tydligt AI till demokratiska principer, men upplever att de sällan bjuds in som medskapare i utvecklingen. Studien pekar på behovet av att stärka civilsamhällets roll i AI-relaterade beslutsprocesser för att säkerställa en demokratisk förankring av teknikutvecklingen.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Niklas Hill, Charlotte Ovesson

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




