Skolan

Författare

  • Ingrid Klackenberg-Larsson
  • Katarina Björkman

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v57i2.59737

Abstract

Man får inte intrycket att ungdomarna tar det lätt med skolarbetet. Det stora flertalet säger att de tycker skolarbetet är viktigt och omkring hälf­ten oroar sig för det (ibland-mycket).
Betänkligt är att drygt en tredjedel under des­sa ungdomsår känner vantrivsel i skolan. Endast omkring hälften av ungdomarna har klarat sin skolgång helt efter utstakade linjer från första klass t. o. m. nian eller till 18 år, för dem som fortsatte. Någon form av trassel är alltså en vanlig företeelse.

Författarbiografier

Ingrid Klackenberg-Larsson

Författare till samtliga artiklar i detta nummer är psykologerna Katarina Björkman och Ingrid Klackenberg-Larsson vid Kliniken för studium av barns utveckling och hälsa.

Katarina Björkman

Författare till samtliga artiklar i detta nummer är psykologerna Katarina Björkman och Ingrid Klackenberg-Larsson vid Kliniken för studium av barns utveckling och hälsa.

Downloads

Publicerad

1980-03-01

Referera så här

Klackenberg-Larsson, I., & Björkman, K. (1980). Skolan. Socialmedicinsk Tidskrift, 57(2), 88. https://doi.org/10.62607/smt.v57i2.59737

Nummer

Sektion

Tema: Storstadsungdomars syn på tillvaron

Mest lästa artiklar av samma författare

1 2 > >>