Att arbeta med tobaksfrågan inom skolan

Författare

  • Elsa Helde
  • Herman Knabe

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v57i4-5.60005

Abstract

Om man skall kunna göra något effektivt åt rök­ningen måste man arbeta på flera fronter samti­digt. I denna artikel redogörs för mångåriga er­farenheter från tobaksupplysningsarbete i sko­lan. Innan tobaksfrågan tas upp på en skola an­passas handlingsprogrammet efter just den skolans resurser och problem. I arbetet är det betydelsefullt att nå skolpersonal, elever och föräldrar, att så mycket initiativ, ansvar och akti­viteter som möjligt läggs på eleverna själva och att de som önskar ges möjlighet att få stöd av en grupp med ledare när de skall sluta röka. I arti­keln diskuteras även bl a varför man röker, rök­ningens situationsbundenhet, tillgänglighet och tillfälle att röka. Målet är en tobaksfri skola.

Författarbiografier

Elsa Helde

Elsa Helde är adjunkt och har i 12 år varit ANT-konsulent vid Stockholms skolförvaltning. Herman Knabe är överläkare vid Narkoman­vårdsenheten vid Danderyds Sjukhus.

Herman Knabe

Elsa Helde är adjunkt och har i 12 år varit ANT-konsulent vid Stockholms skolförvaltning. Herman Knabe är överläkare vid Narkoman­vårdsenheten vid Danderyds Sjukhus.

Downloads

Publicerad

1980-05-01

Referera så här

Helde, E., & Knabe, H. (1980). Att arbeta med tobaksfrågan inom skolan . Socialmedicinsk Tidskrift, 57(4-5), 246. https://doi.org/10.62607/smt.v57i4-5.60005

Nummer

Sektion

Tema: Att arbeta med tobaksfrågan