Socialt innehåll i vården
Uppläggning och utvärdering av en försöksverksamhet inom läkares grundutbildning vid Huddinge sjukhus och Södersjukhuset.
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v57i8-9.60131Abstract
På Huddinge sjukhus och Södersjukhuset har i den medicinska grundutbildningen under läsåret prövats en modell för undervisning om det sociala innehållet i sjukvården. Ansvarig för undervisningen har varit en kurator vid vardera sjukhuset. Modellen bygger på tidigare erfarenheter från samundervisning i klinisk socialmedicin. Tonvikten läggs på aktiverande grupparbeten som integreras med avdelningstjänstgöringen. Denna artikel beskriver försöksverksamheten som varit framgångsrik och diskuteras uppläggningen av en permanentad undervisning enligt den prövade modellen. Trots goda erfarenheter och samstämmiga önskemål om fortsättning från lärare och studenter ser det ut som om undervisningen måste upphöra på grund av brist på resurser.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




