Minskar utvecklingsstörning på grundsärskolenivå i Sverige?
En preliminär rapport
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v56i7-8.60645Abstract
De psykiskt utvecklingsstörda utgör den numerärt största handikappgruppen bland barn i Sverige. Epidemiologiska data är väsentliga som bakgrund för planering av förebyggande åtgärder, habiliteringsresurser och integration i samhället. Medan data för gravt utvecklingsstörda är väl kända, har betydande osäkerhet rått beträffande lätt mentalt retarderade. Preliminära resultat från en undersökning i Göteborg rörande barn födda 1966- 70 pekar mot att frekvensen lätt mental retardation har minskat i Sverige, att mer än förmodat antal barn har biologiska orsaksfaktorer till sin lätta mentala retardation och att en förnyad svensk undersökning av intelligenskvotens aktuella fördelning bland svenska skolbarn är synnerligen angelägen.
Bengt Hagberg är professor i pediatrik vid Östra Sjukhuset i Göteborg, Gudrun Hagberg, forskningsassistent vid Pediatriska kliniken 11, Anna Lewerth, psykolog vid Göteborgs grundsärskola och Ulf Lindberg, skolöverläkare i Göteborg.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




