Försäkringskassan - myndighet eller lokalt trygghetscentrum?

Författare

  • Barbro Engman

Abstract

Den snabba utvecklingen på socialförsäkringsområdet har medfört, att både den försäkrade allmänheten och personalen på försäkringskassorna har svårt att hålla sig informerade. Den känsla av vilsenhet som följer på otillräckliga kunskaper blir grogrund för misstro och främlingskap mellan de berörda. Socialförsäkringssystemets splittrade bild ökar dessa problem.
I denna artikel diskuteras, hur man kan försöka komma till rätta med detta. Författaren pläderar för en enhetlig trygghetsförsäkring med en formulerad socialpolitisk målsättning. Försäkringskassorna kunde vara en lämplig instans att ta hand om denna försäkring. Bredare rekryteringsbas för personal och ökat inflytande av förtroendemän på lokal nivå kan ge det kunskapsunderlag som kräves för att klara verksamheten. Under dessa former, hävdar författaren, kunde det lokala försäkringskassekontoret bli en kontaktpunkt, där man på ett smidigt sätt kunde ge medborgaren hjälp och råd i trygghetsfrågor.

Författarbiografi

Barbro Engman

Barbro Engman arbetar inom Stockholms läns allmänna försäkringskassa. I sin egenskap av riksdagsledamot representerar hon också en stor grupp av försäkrade medborgare.

Downloads

Publicerad

1976-05-01

Referera så här

Engman, B. (1976). Försäkringskassan - myndighet eller lokalt trygghetscentrum? . Socialmedicinsk Tidskrift, 53(4), 255. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/62031

Nummer

Sektion

Tema: Försäkringskassornas roll i vårdsamhället