Förståelser av HPV-vaccin mellan hälsopanik och tillit

Författare

  • Johanna Rivano Eckerdal Institutionen för kulturvetenskaper Lunds universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v92i6.42539

Nyckelord:

Humant papillom virus, informationspraktiker, skolhälsovård, vaccinationer, sexuell och reproduktiv hälsa

Abstract

Syftet med artikeln är att utforska och förstå beskrivningar av och information om HPV-prevention utifrån olika positioner för att fånga samhälleliga och kulturella innebörder av HPV-vaccin. Två skolsköterskor intervjuades om sitt arbete med HPV-vaccinering, mediematerial om HPV-vaccin hämtades från Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskans online-arkiv och informationsmaterial hämtades från myndigheter och läkemedelsföretag. I analysen av beslutet att inkludera HPV-vaccin i det allmänna vaccinationsprogrammet för flickor samt de olika utförandena som inkluderar vårdnadshavares vaccinationsbeslut, skolsköterskors arbete under vaccinationscykeln och medierapportering om HPV framträder olika och emellanåt konfliktfyllda förståelser av relationerna mellan samhälle och individ, skolhälsovård och hem, vuxen och barn samt mellan pojkar och flickor. HPV-prevention kan på ett fruktbart sett förstås i dessa skärningspunkter.

Författarbiografi

Johanna Rivano Eckerdal, Institutionen för kulturvetenskaper Lunds universitet

Universitetslektor

Biblioteks- och informationsvetenskap

Avdelningen för ABM

Institutionen för kulturvetenskaper

Lunds universitet

Downloads

Publicerad

2016-02-13

Referera så här

Rivano Eckerdal, J. (2016). Förståelser av HPV-vaccin mellan hälsopanik och tillit. Socialmedicinsk Tidskrift, 92(6). https://doi.org/10.62607/smt.v92i6.42539

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.