Diskurser i kartläggning av nyanlända elever

Skolverksmaterial och läraromdömen på språkintroduktionsprogrammet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2024.3.1049

Keywords:

assessment material, assessment of previous knowledge and experiences, Language introduction, newly arrived students

Abstract

Education supports a comprehensive assessment where information about students' previous knowledge and background regarding language and education is requested, with a particular focus on numeracy and literacy. What emerges from the study is that the documentation is inconsistent, often fragmentary and abbreviated. The results also show that the teachers consider personal matters, such as fleeing and arriving in Sweden, to be important knowledge at Language Introduction that they need to document. Additionally, the documentation regarding students who have experience studying in formal schools is more informative compared to the documentation for those students who have little or no experience of formal education. Thus, the information which is intended to be provided through assessment material appears only vaguely, and there is a discrepancy as some information is left out, particularly for students with short or no earlier schooling.

References

Andreasson, I. (2007). Elevplanen som text: om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet].

Asp-Onsjö, L. (2011). Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan. Educare, 2, 39-56.

Axelsson, M. (2015). Nyanländas möte med skolans ämnen i ett språkdidaktiskt perspektiv. I N. Bunar, (red.). Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering (s. 81–138). Natur & Kultur.

Bergström, G., & Boréus, K. (2000). Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys. Studentlitteratur

Bouakaz, L., & Bunar, N. (2015). Diagnos: Nyanländ. I N. Bunar, (red.). Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering (s. 263–89). Natur & Kultur.

Cummins, J. (2000). Language, power and pedagogy: Bilingual children in the crossfire. Multilingual Matters Ltd.

Cummins, J. (2001a). Negotiating identities: Education for empowerment in a diverse society (2nd ed.). California Association for Bilingual Education.

Cummins, J. (2001b). Second language teaching for academic success: A framework for school language policy development. I K. Nauclér, (Red.). Symposium 2000: Ett andraspråksperspektiv på lärande (s. 1-21). Sigma förlag

Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & kultur.

Duek, S. (2017). Med andra ord. Samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn. [Doktorsavhandling, Karlstad universitet].

Foucault, M. (2011). Vetandets arkeologi. Arkiv förlag.

Gee, J.P. (2014a). An introduction to discourse analysis: Theory and method (4th ed.). Routledge.

Gee, J. P. (2014b). How to do discourse analysis: A toolkit (2nd ed.). Routledge

Hellblom-Thibblin, C. (2004). Kategorisering av barns ”problem” i skolans värld: En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren, 1944/45-1988/89. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet].

Hirsh, Å. (2017). Perspektiv på skolans pedagogiska dokumentation. Skolverket

Hjörne, E., & Säljö, R. (2008). Att ta plats i en skola för alla; Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Norstedts.

Holm, L., & Laursen, H-P. (2010). Migrants and literacy crises. Applied Language Studies – Apples, 5(2), s. 3-12.

Holm, L. (2017). Constructions of the literacy competence levels of multilingual students. Language and Education, 31(5), s. 449-462. DOI: 10.1080/09500782.2017.1305397

Högskolan Dalarna. (2023). Policy för hantering av forskningsdata. https://www.du.se/sv/medarbetarwebb/utbilda-och-forska/forskningsstod/forskningsdata-och-personuppgifter/

Lund, A., & Lund, S. (Red.). (2016). Skolframgång i det mångkulturella samhället. Studentlitteratur.

Lundahl, C. (2011). Bedömning för lärande. Fritzes.

Nilsson, J., & Axelsson, M. (2013). “Welcome to Sweden”: Newly arrived students’ experiences of pedagogical and social provision in introductory and regular classes. International Electronic Journal of Elementary Education, 6(1), 137-164.

Nilsson Folke, J. (2017). Lived transitions: Experiences of learning and inclusion among newly arrived students. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet].

Potter, J., & Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology: Beyond attitudes and behaviour. Sage

Regulation 2016/679, 2016 O.J. (L 119) 1 (EU). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32016R0679

Skollag. (SFS 2010: 800). https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och- lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/

Skolverkets föreskrifter om underlag för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. (SKOLFS 2016:10). Statens skolverks författningssamling.

Skolinspektion. (2017). Språkintroduktion i gymnasieskolan. Skolinspektionen.

Skolverket. (2016). Kartläggning av nyanländas kunskaper. Skolverket. https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/bedomning-i-grundskolan/bedomning-av-nyanlanda-elevers-kunskaper-i-grundskolan/kartlaggningsmaterial-for-nyanlanda-elever-i-grundskolan. Hämtningsdatum 230523.

Skolverket. (2017). Uppföljning av språkintroduktion. Rapport 454. Skolverket

Skowronski, E. (2013). Skola med fördröjning: Nyanlända ungdomars sociala spelrum i ”en skola för alla”. [Doktorsavhandling, Lunds universitet].

Vuorenpää, S., Duek, S., & Zetterholm, E. (2019). Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige. Nordic Journal of Literacy Research, 5(3), 49-62. DOI: 10.23865/njlr.v5.2012

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Winther Jörgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys: Som teori och metod. Studentlitteratur.

Wedin, Å. (2021a) Schoolscaping in the third space: The case of the Language Introduction Programme in Sweden. Apples, 15(2), 151–168. DOI: 10.47862/apples.110860

Wedin, Å. (2021b). Ideological and implementational spaces for translanguaging in the Swedish upper secondary school. Multilingua, 41(3), 359-377. DOI: 10.1515/multi-2021-0126

Wedin, Å. (2023) Kartläggning av elevers kunskaper och kompetenser på Språkintroduktionsprogrammet. Pedagogisk forskning i Sverige, 28(4), 172-193. DOI: 10.15626/pfs28.04.07

Downloads

Published

2024-11-16

How to Cite

Aho, E. B., & Wedin, Åsa. (2024). Diskurser i kartläggning av nyanlända elever: Skolverksmaterial och läraromdömen på språkintroduktionsprogrammet. Educare, (3), 62–90. https://doi.org/10.24834/educare.2024.3.1049

Issue

Section

Articles