Diskurser i kartläggning av nyanlända elever
Skolverksmaterial och läraromdömen på språkintroduktionsprogrammet
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2024.3.1049Keywords:
assessment material, assessment of previous knowledge and experiences, Language introduction, newly arrived studentsAbstract
Education supports a comprehensive assessment where information about students' previous knowledge and background regarding language and education is requested, with a particular focus on numeracy and literacy. What emerges from the study is that the documentation is inconsistent, often fragmentary and abbreviated. The results also show that the teachers consider personal matters, such as fleeing and arriving in Sweden, to be important knowledge at Language Introduction that they need to document. Additionally, the documentation regarding students who have experience studying in formal schools is more informative compared to the documentation for those students who have little or no experience of formal education. Thus, the information which is intended to be provided through assessment material appears only vaguely, and there is a discrepancy as some information is left out, particularly for students with short or no earlier schooling.
References
Andreasson, I. (2007). Elevplanen som text: om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet].
Asp-Onsjö, L. (2011). Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan. Educare, 2, 39-56.
Axelsson, M. (2015). Nyanländas möte med skolans ämnen i ett språkdidaktiskt perspektiv. I N. Bunar, (red.). Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering (s. 81–138). Natur & Kultur.
Bergström, G., & Boréus, K. (2000). Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys. Studentlitteratur
Bouakaz, L., & Bunar, N. (2015). Diagnos: Nyanländ. I N. Bunar, (red.). Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering (s. 263–89). Natur & Kultur.
Cummins, J. (2000). Language, power and pedagogy: Bilingual children in the crossfire. Multilingual Matters Ltd.
Cummins, J. (2001a). Negotiating identities: Education for empowerment in a diverse society (2nd ed.). California Association for Bilingual Education.
Cummins, J. (2001b). Second language teaching for academic success: A framework for school language policy development. I K. Nauclér, (Red.). Symposium 2000: Ett andraspråksperspektiv på lärande (s. 1-21). Sigma förlag
Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & kultur.
Duek, S. (2017). Med andra ord. Samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn. [Doktorsavhandling, Karlstad universitet].
Foucault, M. (2011). Vetandets arkeologi. Arkiv förlag.
Gee, J.P. (2014a). An introduction to discourse analysis: Theory and method (4th ed.). Routledge.
Gee, J. P. (2014b). How to do discourse analysis: A toolkit (2nd ed.). Routledge
Hellblom-Thibblin, C. (2004). Kategorisering av barns ”problem” i skolans värld: En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren, 1944/45-1988/89. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet].
Hirsh, Å. (2017). Perspektiv på skolans pedagogiska dokumentation. Skolverket
Hjörne, E., & Säljö, R. (2008). Att ta plats i en skola för alla; Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Norstedts.
Holm, L., & Laursen, H-P. (2010). Migrants and literacy crises. Applied Language Studies – Apples, 5(2), s. 3-12.
Holm, L. (2017). Constructions of the literacy competence levels of multilingual students. Language and Education, 31(5), s. 449-462. DOI: 10.1080/09500782.2017.1305397
Högskolan Dalarna. (2023). Policy för hantering av forskningsdata. https://www.du.se/sv/medarbetarwebb/utbilda-och-forska/forskningsstod/forskningsdata-och-personuppgifter/
Lund, A., & Lund, S. (Red.). (2016). Skolframgång i det mångkulturella samhället. Studentlitteratur.
Lundahl, C. (2011). Bedömning för lärande. Fritzes.
Nilsson, J., & Axelsson, M. (2013). “Welcome to Sweden”: Newly arrived students’ experiences of pedagogical and social provision in introductory and regular classes. International Electronic Journal of Elementary Education, 6(1), 137-164.
Nilsson Folke, J. (2017). Lived transitions: Experiences of learning and inclusion among newly arrived students. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet].
Potter, J., & Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology: Beyond attitudes and behaviour. Sage
Regulation 2016/679, 2016 O.J. (L 119) 1 (EU). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32016R0679
Skollag. (SFS 2010: 800). https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och- lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/
Skolverkets föreskrifter om underlag för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. (SKOLFS 2016:10). Statens skolverks författningssamling.
Skolinspektion. (2017). Språkintroduktion i gymnasieskolan. Skolinspektionen.
Skolverket. (2016). Kartläggning av nyanländas kunskaper. Skolverket. https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/bedomning-i-grundskolan/bedomning-av-nyanlanda-elevers-kunskaper-i-grundskolan/kartlaggningsmaterial-for-nyanlanda-elever-i-grundskolan. Hämtningsdatum 230523.
Skolverket. (2017). Uppföljning av språkintroduktion. Rapport 454. Skolverket
Skowronski, E. (2013). Skola med fördröjning: Nyanlända ungdomars sociala spelrum i ”en skola för alla”. [Doktorsavhandling, Lunds universitet].
Vuorenpää, S., Duek, S., & Zetterholm, E. (2019). Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige. Nordic Journal of Literacy Research, 5(3), 49-62. DOI: 10.23865/njlr.v5.2012
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Winther Jörgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys: Som teori och metod. Studentlitteratur.
Wedin, Å. (2021a) Schoolscaping in the third space: The case of the Language Introduction Programme in Sweden. Apples, 15(2), 151–168. DOI: 10.47862/apples.110860
Wedin, Å. (2021b). Ideological and implementational spaces for translanguaging in the Swedish upper secondary school. Multilingua, 41(3), 359-377. DOI: 10.1515/multi-2021-0126
Wedin, Å. (2023) Kartläggning av elevers kunskaper och kompetenser på Språkintroduktionsprogrammet. Pedagogisk forskning i Sverige, 28(4), 172-193. DOI: 10.15626/pfs28.04.07
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
