Om bildandet av ”pedagogiskt entreprenörskap” – ett prekärt projekt?

Authors

  • Ditte Storck Christensen Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2016.3.994

Keywords:

entrepreneurial learning, politics of education, science studies

Abstract

In 2010, the Swedish government asked The Swedish National Agency for Education to make entrepreneurship into a “thread” in the primary school curriculum. I show that in this process, educational research came to function as a mediator, connecting the spheres of politics, economy and education, without threatening the autonomy of the respective fields. According to official documents, educational research was mobilized by the agency for the purpose of implementation. I argue, however, that the most important role of research was to perform an act of neutralization of disruptive differences between the fields by means of a creative reconceptualization of the concept of entrepreneurship. I suggest that this ability of pragmatic neutralization of differences, constitute an overseen “use” of research, the understanding of which is crucial for a proper assessment of its relationship to policy.

References

Backström-Widjeskog, Bettina (2008). Du kan om du vill: lärares tankar om fostran till företagsamhet. Avhandling i pedagogik. Åbo: Åbo akademi.

Boltanski, Luc (2011). On Critique: A sociology of emancipation. Cambridge: Polity.

Douglas, Mary (1984). Purity and danger : an analysis of concepts of pollution and taboo. London and New York: Routledge & Kegan Paul.

Eurydice (2012). Entrepreneurship education at school in Europe - National strategies, curricula and learning outcomes. Brussel: Eurydice.

Gadamer, Hans-Georg (1997). Sanning och metod: i urval. Göteborg: Daidalos.

Kirzner, Israel M (2008). The alert and creative entrepreneur: A clarification.

IFN Working Paper (No. 760). Stockholm: Research Institute of Industrial Economics.

Korsgaard, Steffen, Helle Neergaard & Claus Thrane (2011). The questions we care about: Paradigms and progression in entrepreneurship education. Industry and Higher Education 25 (6): 417–27.

Laclau, Ernesto & Chantal Mouffe (2001). Hegemony and socialist strategy: towards a radical democratic politics. London: Verso.

Latour, Bruno (2004). Why has critique run out of steam? Critical Enquiry 30: 225–48.

Latour, Bruno 2005. From Realpolitik to Dingpolitik or How to Make Things Public. Making Things Public: Atmospheres of Democracy. Cambridge: MIT Press.

Leffler, Eva (2006). Företagsamma elever : diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan. Doktorsavhandling. Umeå: Umeå universitet.

Leffler, Eva & Åsa Falk-Lundqvist (2014). What about students right to the right education? An entrepreneurial attitude to teaching and learning. International Educational Innovation and Public Sector Entrepreneurship, 23:191–208.

Lpo94 (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Lgr11 (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Nordisk ministerråd (2011). Kreativitet, innovasjon och entreprenörskap I uddanningssystemene i Norden - bakgrunn och begrepsinnhold basert på politisk initiering och strategivalg. Köpenhamn: Nordisk ministerråd.

OECD (2005). The definition and selection of key competences. Executive summary. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.

Oettingen, Alexander von (2010). Almen pædagogik: Pædagogikkens grundlæggende spørgsmål. København: Gyldendal.

Rappaport, Roy A (1999). Ritual and religion in the making of humanity. Cambridge Studies in Social Anthropology, 0068-6794 ; 110. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Näringsdepartementet (2007). En nationell strategi för regional konkurrenskraft, entreprenörskap och sysselsättning 2007–2013. Stockholm: Näringsdepartementet.

Storck Christensen, Ditte (2014). Ett alvorsord – om introduktionen af entreprenørskab i den svenske skole 2009-2011. Speciale i Pædagogisk filosofi. Aarhus universitet.

Sveriges regering (2009). Strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet. Stockholm: Näringsdepartementet och Utbildningsdepartementet.

Skolverket (2010a). Entreprenörskap i skolan – En kartläggning. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2010b). Entreprenörskap i skolan. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2010c). Skapa och våga : Om entreprenörskap i skolan. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2010d). Redovisning av uppdrag om att utarbeta nya kursplaner och kunskapskrav. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2012). Entreprenöriellt lärande – grundkurs, kursplan och litteraturlista. Stockholm: Skolverket.

Skogen, Kjell och Jarl Sjövoll (2009). Pedagogisk entreprenørskap Innovasjon og kreativitet i skoler i Norden. Trondheim: Tapir.

The European Council and The European Commission (2002). Detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe. Official Journal of the European Communities.

Utbildningsdepartementet (2009). U2009/312/S. Uppdrag att utarbeta nya kursplaner och kunskapskrav för grundskolan och motsvarande skolformer´ m.m. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Utbildningsdepartementet (2009). U2009/7251/S. Regleringsbrev för budgetåret 2009 avseende Statens skolverk. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Downloads

Published

2016-09-01

How to Cite

Storck Christensen, D. (2016). Om bildandet av ”pedagogiskt entreprenörskap” – ett prekärt projekt?. Educare, (3), 63–86. https://doi.org/10.24834/educare.2016.3.994