Att undervisa i fritidshem

omsorg, lärande och utveckling i en helhet

Authors

  • Karin Lager Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2018.2.3

Keywords:

leisure-time centre, policy enactment, systematic quality work, social pedagogy, teaching

Abstract

The aim of this article is to explore teaching in a leisure-time centre based on teaching as an entity of care, learning and development. Reforms that characterized Swedish educational systems since the 1980s have in many ways changed the leisure-time centre; and, in The Education Act and the national curriculum, a shift from care to education can be noticed. A revised task for the leisure-time center lifts concepts such as teaching and achievement in line with the primary school's task. The article focuses on a policy process where a specific activity is planned, implemented, documented, evaluated and followed up by teachers in the leisure-time center. The enactment of teaching is analyzed through policy enactment theory, and data is generated by ethnographical method in a case study in a leisure-time centre. The result shows an entity of care, learning and development when teaching focuses on play and development of social and relational abilities, in line with the leisure-time center's task.

References

Andersson, Birgit (2013). Nya fritidspedagoger: I spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. (Diss.) Umeå: Umeå universitet.

Andersson, Birgit (2014). Vad händer med fritidspedagogyrket och fritidspedagogiken i Sverige? Barn, (1) 3, 61-74.

Ball, Stephen J. (1993). What is policy? Texts, trajectories and toolboxes. Discourse, vol. 12 nr. 2, ss. 10-17. doi: 10.1080/0159630930130203

Ball, Stephen J. (2006). Education policy and social class: The selected works of Stephen J. Ball. Oxon: Routledge.

Ball, Stephen J., Maguire, M., & Braun, A. (2012). How schools do policy: Policy enactments in secondary schools. Oxon: Routledge.

Beach, Dennis. (1995). Making sense of the problem of change: an ethnographic study of a teacher education reform. (Diss.) Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

Bernstein, Basil (2003). Class, codes and control: Volume III. Towards a Theory of Educational Transmission. New York: Routledge.

Gustafsson, B., Hermerén, G., & Petterson, B. (2011). God forskningssed. (Vetenskapsrådets rapportserie, 2011:1). Bromma: Vetenskapsrådet.

Gustafsson, Jan (2003). Integration som text, diskursiv och social praktik: En policyetnografisk fallstudie av mötet mellan skolan och förskoleklassen. (Diss). Göteborg: ACTA Universitatis Gothoburgensis.

Hansen Orwehag, Monica (2013). Fritidspedagogisk didaktik – att vara lärare i fritidshem. I A Pihlgren (Red.) Fritidshemmets didaktik (s. 27-53). Lund: Studentlitteratur.

Haglund, Björn (2016). Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap. Educare. Nr. 1, ss. 64-85.

Holmberg, Linnea & Börjesson, Mats (2015). Ideological Dilemmas in Leisure-time Centers - The Swedish Schools Inspectorate and the Concept of Meaningfulness. Nordic studies in Education. Vol. 35, nr. 3-4, ss. 313-331.

Illeris, Knud (1999). Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx. Lund: Studentlitteratur.

Klerfelt, Anna & Haglund, Björn (Red.). (2011). Fritidspedagogik. Fritidshemmets teorier och praktiker. Stockholm: Liber.

Kvale, S., & Brinkman, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.

Lager, Karin (2015). I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling. En policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. (Diss.) Göteborg: ACTA Universitatis Gothoburgensis.

Municio, Ingegerd (1995). Genomförande: Vem tolkar beslut och vem ser till att reformer blir mer än ord. Stockholm: Liber.

SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Skolinspektionen (2010). Kvalitet i fritidshem. Granskningsrapport 2010.

Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.

Skolverket (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Reviderad 2016. Stockholm: Fritzes.

Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem: Allmänna råd från socialstyrelsen 1988:7. Stockholm: Socialstyrelsen.

SOU 1997:21. Växa i lärande: Förslag till läroplan för barn och unga 6-16 år. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet LPO98. Stockholm: Fritzes.

Downloads

Published

2018-06-25

How to Cite

Lager, K. (2018). Att undervisa i fritidshem: omsorg, lärande och utveckling i en helhet. Educare, (2), 51–68. https://doi.org/10.24834/educare.2018.2.3

Issue

Section

Articles