Avslutande reflexioner
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2011.3.1206Abstract
I följande avslutande reflexioner görs en översiktlig sammanfattning av resultaten av de åtta artiklar som presenterats i föreliggande temanummer. Sammantaget utgör de huvudresultaten av det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet ”Olika modeller av tvåspråkig undervisning på arabiska och svenska – förutsättningar och konsekvenser”.
References
August, Diane & Hakuta, Kenji (Eds) (1997). Improving Schooling for Language Minority Children: A Research Agenda. National Research Council. Washington: National Academy Press (Elektronisk resurs).
Baker, Colin (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. (4th ed). Clevedon: Multilingual Matters.
Berg, Gunnar (2003). Att förstå skolan. En teori om skolan som institution och skolor som organisationer. Lund: Studentlitteratur.
Bronfenbrenner, Urie (1989). Ecological systems theory. Annals of Child Development, (6), 187-249.
Bronfenbrenner, Urie (1999). Environments in developmental perspective: Theoretical and operational models. In: S. Friedman & T. Wachs (Eds.). Measuring environment across the life span (pp 3-28). Washington DC: American Psychological Association.
Bunar, Nihad (2009) När marknaden kom till förorten – valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor. Lund: Studentlitteratur.
Christensen, Gayle & Stanat Petra (2007) Language policies and practices for helping immigrant and second-generation student succeed. The Transatlanic Task Force on Immigration and Integration: Migration Policy Institute and Bertelsmann Stiftung.
Cummins, Jim (2000). Language Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters.
Cummins, Jim (1994) Knowledge power and identity in teaching English as a second language. In F. Genese (Ed). Educating Second Language Children. The whole child, the whole curriculum, the whole community (pp. 33-58).Cambridge: Cambridge University Press
Landry, Rodrigue, Allard, Real & Theberge, R. (1991). School and family. French ambiance and the bilingual development of Francophone Western Canadians. Canadian Modern Language Review, 47(5), 878-915
Pienemann, Mannfred (Ed) (2005). Cross-linguistic aspects of Processability Theory. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins
Pienemann, Mannfred & Håkansson, Gisela (1999) A unified approach towards the development of Swedish as L2: A Processability Account. Studies in Second Language Acquisition, 21, 383-420
SFS 2009:600. Svensk författningssamling. Språklag; utfärdad den 28 maj 2009. Stockholm: Sveriges Riksdag.
Skolverket (2009). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola. Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Stockholm: Skolverket.
Skolplan för Malmö 2004-04-01. Hämtad från Malmö kommuns hemsida: http://www.malmo.se/download/18.5d8108001222c393c008000128377/skolplan.pdf
Thomas, Wayne & Collier, Virginia (1997). School effectiveness for language minority students. National Clearinghose for Bilingual Education (NCBE). Resource collection series, No 9.
Thomas, Wayne & Collier, Virginia. (2002). School effectiveness for language minority students’ long-term academic achievement. Center for Research on Education, Diversity and Excellence. CREDE. http://www.usc.edu/dept/education/CMMR/CollierThomasComplete.pdf
