Avslutande reflexioner

Authors

  • Anna-Lena Tvingstedt Malmö högskola

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2011.3.1206

Abstract

I följande avslutande reflexioner görs en översiktlig sammanfattning av resultaten av de åtta artiklar som presenterats i föreliggande temanummer. Sammantaget utgör de huvudresultaten av det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet ”Olika modeller av tvåspråkig undervisning på arabiska och svenska – förutsättningar och konsekvenser”.

References

August, Diane & Hakuta, Kenji (Eds) (1997). Improving Schooling for Language Minority Children: A Research Agenda. National Research Council. Washington: National Academy Press (Elektronisk resurs).

Baker, Colin (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. (4th ed). Clevedon: Multilingual Matters.

Berg, Gunnar (2003). Att förstå skolan. En teori om skolan som institution och skolor som organisationer. Lund: Studentlitteratur.

Bronfenbrenner, Urie (1989). Ecological systems theory. Annals of Child Development, (6), 187-249.

Bronfenbrenner, Urie (1999). Environments in developmental perspective: Theoretical and operational models. In: S. Friedman & T. Wachs (Eds.). Measuring environment across the life span (pp 3-28). Washington DC: American Psychological Association.

Bunar, Nihad (2009) När marknaden kom till förorten – valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor. Lund: Studentlitteratur.

Christensen, Gayle & Stanat Petra (2007) Language policies and practices for helping immigrant and second-generation student succeed. The Transatlanic Task Force on Immigration and Integration: Migration Policy Institute and Bertelsmann Stiftung.

Cummins, Jim (2000). Language Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters.

Cummins, Jim (1994) Knowledge power and identity in teaching English as a second language. In F. Genese (Ed). Educating Second Language Children. The whole child, the whole curriculum, the whole community (pp. 33-58).Cambridge: Cambridge University Press

Landry, Rodrigue, Allard, Real & Theberge, R. (1991). School and family. French ambiance and the bilingual development of Francophone Western Canadians. Canadian Modern Language Review, 47(5), 878-915

Pienemann, Mannfred (Ed) (2005). Cross-linguistic aspects of Processability Theory. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins

Pienemann, Mannfred & Håkansson, Gisela (1999) A unified approach towards the development of Swedish as L2: A Processability Account. Studies in Second Language Acquisition, 21, 383-420

SFS 2009:600. Svensk författningssamling. Språklag; utfärdad den 28 maj 2009. Stockholm: Sveriges Riksdag.

Skolverket (2009). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola. Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Stockholm: Skolverket.

Skolplan för Malmö 2004-04-01. Hämtad från Malmö kommuns hemsida: http://www.malmo.se/download/18.5d8108001222c393c008000128377/skolplan.pdf

Thomas, Wayne & Collier, Virginia (1997). School effectiveness for language minority students. National Clearinghose for Bilingual Education (NCBE). Resource collection series, No 9.

Thomas, Wayne & Collier, Virginia. (2002). School effectiveness for language minority students’ long-term academic achievement. Center for Research on Education, Diversity and Excellence. CREDE. http://www.usc.edu/dept/education/CMMR/CollierThomasComplete.pdf

Downloads

Published

2011-09-01

How to Cite

Tvingstedt, A.-L. (2011). Avslutande reflexioner. Educare, (3), 267–278. https://doi.org/10.24834/educare.2011.3.1206