Läs- och kunskapsutveckling hos elever som fått tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska

Authors

  • Anna-Lena Tvingstedt Malmö University
  • Eva-Kristina Salameh Skåne University Hospital

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2011.3.1204

Keywords:

Arabic and Swedish, bilingual education, goal attainment, primary school, reading development

Abstract

The article explores reading and knowledge development in pupils receiving bilingual instruction in Swedish and Arabic during their first five school years. Attempts are also made to compare their reading level in Arabic and Swedish. Reading development has been documented by assessment materials generally used in schools, complemented with reading-tests in both languages. In addition the pupils’ results on the mandatory national tests assessing goal attainment in primary school years 3 and 5 are presented and compared to the results of Arabic speaking and other multilingual pupils at the same schools, who did not receive bilingual instruction. Findings show that the pupils from the bilingual classes mostly performed at the same level as pupils educated in Swedish only. They were slightly but seldom significantly behind in reading Swedish but many were proficient in reading Arabic as well. Certain differences in performance are discussed but the material does not permit to draw conclusions concerning the consequences of bilingual education. Other factors and circumstances affecting school performance need to be considered.

References

Abrahamnsson, Tuva & Bergman, Pirkko (2005). Tankarna springer före – att bedöma ett andraspråk i utveckling. Stockholm: HLS förlag.

Abu-Rabia, Salim & Siegel, Linda (2002). Reading, syntactic, orthographic, and working memory skills of bilingual Arabic-English speaking Canadian children. Journal of Psycholinguistic Research 31(6), 661-678.

Allard, Birgitta, Rudqvist, Margaret & Sundblad, Bo (2002). Nya Lusboken. En bok om läsutveckling. Stockholm: Bonniers.

Allard, Birgitta, Askeljung, Mimmi & Måhl, Per (2004). Lässtandarder. Diagnoser i övergången mellan år 3 och år 4 relaterade till kursplanemål. Stockholm: Bonniers.

August, Diane & Hakuta, Kenji (Eds.) (1997). Improving Schooling for Language Minority Children: A Research Agenda. National Research Council. Washington: National Academy Press (Elektronisk resurs).

Avery, Helen (2011). Lärares språkbruk i tvåspråkiga klassrum. EDUCARE, (3). Malmö: Lärande och samhälle, Malmö högskola.

Axelsson, Monica (2004). Skolframgång och tvåspråkig utbildning. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg, (Red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle (ss. 503-537). Lund: Studentlitteratur.

Baker, Colin (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. (4th ed). Clevedon: Multilingual Matters.

Björklund, Anders, Edin, Per-Anders, Fredriksson, Peter & Krueger, Alan (2003). Den svenska skolan - effektiv och jämlik? Stockholm: SNS förlag.

Broady, Donald och Börjesson, Mikael (2008). En social karta över gymnasieskolan. I U. Lundgren (Red.) Individ – samhälle - lärande. Åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning (ss. 24-35). (Vetenskapsrådets rapportserie 2008:2.) Stockholm: Vetenskapsrådet.

Bunar, Nihad (2009). När marknaden kom till förorten – valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor. Lund: Studentlitteratur.

Collier, Virginia (1989). How long? A synthesis of research on academic achievements in a second language. TESOL Quarterly 23(3), 509-531.

Cummins, Jim (1981) Age on arrival and immigrant second language learning in Canada: A reassessment. Applied Linguistics 11(2), 132-149.

Cummins, Jim (2000). Language Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters.

Frank, Elisabeth (2009). Läsförmåga bland 9-10-åringar. Doktorsavhandling, (Göteborg Studies in Educational Sciences 280). Göteborg: Göteborgs Universitet.

Gottardo, Alexandra (2002). The Relationship between Language and Reading Skills in Bilingual Spanish-English Speakers. Topics in Language Disorders 22(5), 46-70.

Greene, Jay (1998). A Meta-Analysis of the Effectiveness of Bilingual Education. Claremont CA: The Thomas Rivera Policy Institute.

Gustafsson, Jan-Erik (2006). Barns utbildningssituation - bidrag till ett kommunalt barnindex. Stockholm: Rädda Barnen.

Gustafsson, Jan-Erik (2008). Effects of International Comparative Studies on Educational Quality on the Quality of Educational Research. European Educational Research Journal, 7(1). 1-17.

Gustafsson, Jan-Erik & Myrberg, Eva (2002). Ekonomiska resursers betydelse för pedagogiska resultat. Stockholm: Skolverket.

Hattie, John (2008). Visible Learning. a Synthesis of over 800 Meta-analyses relating to Achievement. New York: Routledge.

Hedman, Christina (2009). Dyslexi på två språk. En multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Doktorsavhandling. Stockholm: Centrum för tvåspråkighetsforskning. Stockholms universitet.

Hill, Margreth (1996). Invandrarbarns möjligheter. Om hemspråksundervisning och språkutveckling. (Rapport nr 1996:05). Göteborg: Institutionen för pedagogik. Göteborgs universitet.

Jenner, Håkan (2004). Motivation och motivationsarbete i skola och behandling. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.

Krashen, Stephen & McField Grace (2005). What Works? Reviewing the latest Evidence on Bilingual Education. Language Learner 1(2), 7-10, 34.

Landry, Rodrigue, Allard, Real & Theberge, R. (1991). School and family. French ambiance and the bilingual development of Francophone Western Canadians. Canadian Modern Language Review, 47(5), 878-915.

Löfgren, Horst (1991). Elever med annat hemspråk än svenska: en jämförande studie mellan invandrargrupper och en svensk jämförelsegrupp. (Pedagogisk orientering och debatt. Nr 95.) Malmö: Lärarhögskolan.

Löfgren, Horst (2006). Grundläggande statistiska metoder för analys av kvantitativa data: med övningar för programpaketet SPSS. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.

Rolstad, Kellie, Mahoney, Kate & Glass, Gene (2005). The Big Picture. A Meta-Analysis of Program Effectiveness on Research on English Language Learners. Educational Policy 19(4), 572-594.

Rosell, Christine & Baker, Keith (1996). The educational effectiveness of bilingual education. Research in the Teaching of English, 30(1), 7-74.

Salameh, Eva-Kristina (2011). Lexikal utveckling på svenska och arabiska. EDUCARE, (3). Malmö: Lärande och samhälle Malmö högskola.

Skolverket (1993). Elever med annat hemspråk än svenska. En jämförande studie mellan invandrargrupper och en svensk jämförelsegrupp fyra år efter avslutad grundskola. (Skolverkets rapporter nr 42). Stockholm: Liber.

Skolverket (2008a). Med annat modersmål – elever i grundskolan och skolans verksamhet. (Rapport 321). Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2008b). Ämnesproven 2008 i grundskolans årskurs 5. En resultatredovisning. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2009). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola. Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2010a). Ämnesproven 2009 i grundskolans årskurs 5. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2010b). Provresultat i grundskolan vårterminen 2009. Ämnesprov i årskurs 5. Tabeller Riksnivå. http://www.skolverket.se/sb/d/3224 (hemsida axess 2010-11-01).

Slavin, Robert & Cheung, Alan (2005). A Synthesis of Research on Language of Reading Instruction for English Language Learners. Review of Educational Research, 75(2), 247-284.

Stigendahl, Mikael (2004). Framgångsalternativ. Mötet i skolan mellan utanförskap och innanförskap. Lund: Studentlitteratur.

Sund, Krister (2007). Teachers, family and friends: Essay in Economics of Education. Doktorsavhandling. Stockholm: Stockholms universitet.

Thomas, Wayne & Collier, Virginia (1997). School effectiveness for language minority students. National Clearinghose for Bilingual Education (NCBE). Resource collection series, No 9.

Thomas, Wayne & Collier, Virginia. (2002). School effectiveness for language minority students’ long-term academic achievement. Center for Research on Education, Diversity and Excellence. CREDE. http://www.usc.edu/dept/education/CMMR/CollierThomasComplete.pdf

Tuomela, Veli (2001). Tvåspråkig undervisning i skolåldern. En jämförelse av sverigefinska elever i tre undervisningsmodeller. Doktorsavhandling. Stockholm: Centrum för tvåspråkighet, Stockholms universitet.

Tuomela, Veli (2002). Modersmålsundervisningen – en forskningsöversikt. Bilaga till rapporten Flera språk fler möjligheter – Utveckling av modersmålsstöd och modersmålsundervisning. Stockholm: Skolverket.

Tvingstedt, Anna-Lena (2011). Barnen talar två språk och har två kulturer – föräldraperspektiv på tvåspråkig undervisning. EDUCARE, (3). Malmö: Lärarande och samhälle Malmö högskola.

Verhoeven, Ludo (1987). Ethnic Minority Children Acquiring Literacy. Dordrecht/Holland: Foris Publications.

Wigerfelt, Berit (2010). Kroksbäck möter Linné. En utvärdering av integration mellan två skolor i Malmö. Malmö: FOU Malmö/Utbildning.

Wigerfelt, Berit (2011a). Stigmatiserande mediabilder. I Tallberg Broman (Red.) Skola och barndom. Normering, demokratisering, individualisering (ss. 81-96). Lund: Gleerups.

Wigerfelt, Berit (2011b). Undervisning på svenska och arabiska tar form i ett mångetniskt område. EDUCARE, (3). Malmö: Lärande och samhälle, Malmö högskola.

Wigerfelt, Berit & Morgan, Eva (2011). Balansgång mellan två språk. Lärares berättelser om tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska. EDUCARE, (3). Lärande och samhälle, Malmö högskola.

Downloads

Published

2011-09-01

How to Cite

Tvingstedt, A.-L., & Salameh, E.-K. (2011). Läs- och kunskapsutveckling hos elever som fått tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska. Educare, (3), 227–266. https://doi.org/10.24834/educare.2011.3.1204