Inledning
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2011.3.1195References
Baker, Colin (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. (4th ed). Clevedon: Multilingual Matters.
Bronfenbrenner, Urie (1989). Ecological systems theory. Annals of Child Development, (6), 187-249.
Bronfenbrenner, Urie (1999). Environments in developmental perspective: Theoretical and operational models. In S. Friedman & T. Wachs (Eds.). Measuring environment across the life span (pp. 3-28). Washington DC: American Psychological Association.
Bunar, Nihad (2009). När marknaden kom till förorten – valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella skolor. Studentlitteratur: Lund.
Cummins, Jim (1981) Age on arrival and immigrant second language learning in Canada: A reassessment. Applied Linguistics 11(2), 132-149.
Cummins, J. (1994). Knowledge, power and identity in teaching English as a second language. In Genesee, F. (Ed) Educating Second Language Children (pp.33-58). Cambridge: Cambridge University Press.
Cummins, Jim (2000). Language Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters.
EU (2004/2267). European Parliament resolution on integrating immigrants in Europe through schools and multilingual education (2004/2267 INI.) European Parliament.
Fairclough, Norman (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research London: Routledge.
Ferguson, Charles (1959). Diglossia. Word, XV, 325-340
Hartsmar, Nanny & Sandström, Maria (2008). The right to inclusion in the learning process: Second language learners working in a technology workshop. Educare 3, 43-82.
Lorenz, Hans (2007) Talet om det mångkulturella i skolan och samhället – En analys av diskurser inom utbildning och politik åren 1973-2006. Doktorsavhandling. Lund: Lunds universitet, Pedagogisk institutionen.
Meara, Paul (1996). The dimensions of lexical competence. In Brown, Gillian, Malmkjaer, Kirsten & Williams, John (eds) Performance and competence in second language acquisition (pp. 35-53). Cambridge: Cambridge University Press (pp 33-53)
OECD (2004). PISA. Programme for International Student Assessment. Learning for tomorrows world - first results from PISA 2003. Paris: OECD
OECD (2010). PISA 2009 Results. Overcoming Social Background. Equity in Learning Opportunities and Outcomes. (Vol II) Paris: OECD
Paquette, Dede & Ryan, John (2004). Bronfenbrenner’s Ecological Systems theory. http://pt3.nl.edu/paquetteryanwebquest.pdf.
Pienemann, Mannfred (Ed) (2005). Cross-linguistic aspects of Processability Theory. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins
Pienemann, Mannfred & Håkansson, Gisela (1999). A unified approach towards the development of Swedish as L2: A Processability Account. Studies in Second Language Acquisition, 21, 383-420.
SFS 1994:1194. Grundskoleförordning. Stockholm: Utbildningsdepartementet, Riksdagen.
SFS 2011:185. Skolförordning. Stockholm: Utbildningsdepartementet, Riksdagen.
Skolverket (2002) Flera språk – fler möjligheter – utveckling av modersmålsstödet och modersmålsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2004). Elever med utländsk bakgrund. (Dnr: 75 - 2004:545) Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2008). Med annat modersmål – elever i grundskolan och skolans verksamhet (Rapport nr 321) Stockholm: Skolverket.
Tallberg Broman, Ingegerd, Rubinstein Reich, Lena & Hägerström, Jeanette (2002). Likvärdighet i en skola för alla. Historisk bakgrund och kritisk granskning. Skolverket: Stockholm.
Wigerfelt, Berit (2011) Undervisning på svenska och arabiska tar form i ett mångetniskt område. Educare (3). Malmö: Lärande och samhälle, Malmö högskola.
Wigerfelt, Berit & Morgan, Eva (2011). Balansgång mellan två språk. Lärares berättelser om tvåspråkig undervisning på svenska och arabiska. Educare (3). Malmö: Lärande och samhälle Malmö högskola.
