Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan

Authors

  • Lisa Asp-Onsjö Gothenburg University

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2011.2.1209

Keywords:

documentation, governmentality, documentality, communication, “truth production”

Abstract

Documentation is a wide spread activity in all parts of society. During the last two decades the demand for teachers to write different documents has increased and concerns all students, not only tose in need of special support. Documentation is never neutral; it is a way of creating reality or, a part of what Foucault calls the “production of truth”. Society is drawn in to what can be described as documentality. The aim of this article is to contribute to the understanding of the role of documentation practices in contemporary Swedish schools and the repercussions on the learning processes and the understanding of the nature of knowledge.

References

Adelswärd, Viveka, Evaldsson, Ann-Carita & Reimers, Eva (1991). Samtal mellan hem och skola. Lund: Studentlitteratur.

Ahumemulic, Meira, Hagberg, Mattias, Thörn, Catharina & Östergaard, Linda (2010) Slaget om dokumentationen. Ord & Bild nr 5 s. I-III.

Andreasson, Ingela (2007). Elevplanen som text – om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. 259.

Asp-Onsjö, Lisa (2006). Åtgärdsprogram – dokument eller verktyg? En fallstudie i en kommun. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis, 248.

Asp-Onsjö, Lisa (2008). Åtgärdsprogram i praktiken: Att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Bakhtin, Michel (1986). Speech genres and other late essays. I C. Emerson & M. Holquist (Red.). Austin, TX: University of Texas Press.

Ball, Stephen (1981). Beachside comprehensive: A case-study of secondary schooling. Cambridge: Cambridge University Press.

Bartholdsson, Åsa (2008). Den vänliga maktutövningens regim – om normalitet och makt i skolan. Stockholm: Liber

Baudrillard, Jean (1994). Simulacra and Simulation. Michigan: University of Michigan.

Bauman, Zygmunt (2004). Liquid modernity. London: Polity Press.

Beck, Ulrich & Beck-Gernsheim, Elisabeth (2001). Individualization. London: Sage.

Bryman, Alan (2004). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.

Englund, Tomas (2004). (Red) Utbildningspolitiskt systemskifte? Stockholm: HLS

Ferraris, Mautizio (2007). Documentality or Why Nothing Social Exists Beyond the Text. I Ch. Kanzian and E. Runggaldier (Red.). Cultures. Conflict - Analysis - Dialogue, Proceedings of the 29th International Ludwig Wittgenstein-Symposium in Kirchberg, Austria, Publications of the Austrian Ludwig Wittgenstein Society, New Series, 3: 385-401

Foucault, Michel (1988).Technologies of the self. I L. H. Marin, H. Gutman & P. H. Hutton. (Red.), Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault. Amherst: The University of Massachusetts Press.

Foucault, Michel (1991).Question of method. I G. Burcell, C. Gordon, & P. Miller (Red.), The Foucault effect. Studies on governmentality: with two lectures by and an interview with Michel Foucault. London: Harvester Wheatsheaf.

Foucault, Michel (1997). Etics: Subjectivity and Truth. I P. Rabinow (Red.). The Essential Works of Michal Foucault 1954-1984. Vol 1. New York: The New Press.

Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff – fängelsets födelse. Lund: Arkiv.

Granath, Gunilla (2008). Milda Makter! Utvecklingssamtal och loggböcker som disciplineringstekniker. Göteborg: Acta Univeritatis Gothoburgiensis, 263.

Göransson, Bengt (2010). Tankar om politik. Stockholm: Ersatz

Hammersley, Martin & Atkinson, Paul (1995). Ethnography: Principles in practice. London: Routledge.

Hjörne, Eva. & Säljö, Roger (2008). Att plats i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag.

Hofvendahl, Johan (2006). Riskabla samtal: En analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal. Stockholm: Arbetslivsinstitutet.

Knudssen, Britta Timm & Thomsen, Bodil Marie (2002). (Red.) Virkelighedshunger – nyrealismen i visuel optik. Köpemhamn: Tidernes Skrifter.

Krantz, Joakim (2009). Styrning och mening – anspråk på professionellt handlande i lärarutbildning och skola. Växjö: Växjö University Press.

Lantz, Maria (2010). Kontroll, makt, motstånd – Dokumentära strategier och möjligheter. Ord & Bild, (5), 26-32.

Liedman, Sven-Eric (2002). Ett oändligt äventyr. Stockholm: Bonniers Lindgren, Joakim (2010). Spaces, mobilities and youth biographies in the new Sweden. Studies on education governance and social inclusion. Umeå: Departement of Education. 94.

Lpo 94 (2006). 1994 års läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet: Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/sb/

Lundgren, Ulf-P. (1983). Att organisera omvärlden. En introduktion i läroplansteori. Stockholm: Liber.

Nielsen, Mona (2009). Food for thought. Communication and the transformation of work experience in web – based in-service training. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgiensis, 282.

Persson, Bengt (2001). Elevers olikhet och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber.

Popkewitz, Thomas S. (1998). Struggling for the Soul, the Politics of Schooling and the Construction of the Teacher. New York & London: Teachers College Press.

Sernhede, Ove (2011). Förorten, skolan och ungdomskulturen - reproduktion av marginalitet och informellt lärande. Göteborg: Daidalos.

SFS 1985:1100. Skollagen. Stockholm: Allmänna Förlaget.

SFS 1994:1194. Grundskoleförordning. Stockholm: Allmänna Förlaget.

SFS 2010:800. Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet. Stockholm: Allmänna Förlaget.

Skolverket (2008a): Allmänna råd och kommentarer – För arbete med åtgärdsprogram. Stockholm: Fritzes.

Skolverket (2008b). Allmänna råd och kommentarer – Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. Stockholm: Fritzes.

Skolverket (2009a). IUP-processen – Arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. Stockholm: Fritzes.

Skolverket (2009b). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Stockholm: Fritzes.

Skolverket (2010). Risk för IG – gymnasierektorer om skolors stöd till elever som riskerar att inte nå målen. Stockholm: Fritzes.

SOU 1974:53 (1974). Skolans arbetsmiljö. Stockholm: Allmänna förlaget.

SOU 2010:02 Utredningen om sekretess för uppgifter i skolväsendet och vissa andra utbildningsformer och verksamheter. Malmö: Regeringskansliets utredningsavdelning.

Steyerl, Hito (2010). Dokumentarism som sanningspolitik. Ord & Bild, (5), 26-32.

Vallberg Roth, Ann-Cristine & Månsson, Annika (2006): Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan. Utbildning & Demokrati, 15(3), 31-60.

Downloads

Published

2011-06-01

How to Cite

Asp-Onsjö, L. (2011). Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan. Educare, (2), 39–56. https://doi.org/10.24834/educare.2011.2.1209