Att instruera i idrottskontext

Authors

  • Katarina Lundin Lunds universitet

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2018.1.7

Keywords:

Barnidrottsträning, tränarspråk, klassifikation, inramning, kod

Abstract

This article investigates language use in sports, and more specific how trainers address their young trainees in athletics, jujutsu, and gymnastics. The article focuses the instructions that the trainees receive when performing different exercises during training. The primary theoretical framework is Bernstein’s (1971 and onwards) concepts classification, framing, and a collective as opposed to an integrated code, concepts which are otherwise used in other contexts. Against this theoretical background, the trainers’ language use is analyzed. In brief, the results show that the trainers’ language for instructions can be described as a collective code, due to a strong classification and a strong framing. This has impact on and at the same time is the result of the trainers’ language use.

 

Author Biography

Katarina Lundin, Lunds universitet

Lektor och docent i nordiska språk, Lunds universitet

References

Abrahamsson, Niclas (2009): Andraspråksinlarning. Lund: Studentlitteratur

Andreasson, Jesper (2007): Idrottens kön: genus, kropp och sexualitet i lagidrottens vardag. Lund dissertations in sociology. Lund: Sociologiska institutionen

Bernstein, Basil (1971): On the Classification and Framing of Educational Knowledge. I: Knowledge and control. New directions for the sociology of education. London: Collier–Macmillan Publishers.

Bernstein, Basil (1975): Class, Codes and Control. Vol 3: Towards a Theory of Educational Transmissions. London

Bernstein, Basil (1977): Class, Codes and Control. Vol 4: The Structuring of Pedagogic Discourse. London

Bernstein, Basil (1979): Codes, modalities and the process of cultural reproduction: a model. I: Pedagogical bulletin, 7

Bernstein, Basil (1996): Pedagogy, Symbolic Control and Identity: Theory, Research, Critique. London: Taylor & Francis

Bowe, Heather & Kylie Martin (2007): Communication Across Cultures: Mutual Understanding in a Global World. Cambridge: Cambridge University Press

Einarsson, Jan (2004): Språksociologi. Lund: Studentlitteratur

Ekberg, Jan–Eric (2009): Mellan fysisk bildning och aktivering: en studie av ämnet idrott och halsa i skolår 9. Malmö studies in educational sciences. Malmö högskola: Lärarutbildningen

Eliasson, Inger (2009): I skilda idrottsvärldar: Barn, ledare och föräldrar i flick– och pojkfotboll. Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet

Fitzgerald, Helen (2003): How different are we? Spoken discourse in intercultural communication. Clevedon: Multilingual Matters

Fundberg, Jesper (2003): Kom igen, gubbar! Om pojkfotboll och maskulinet. Stockholm: Carlsson

Gumperz, John Joseph (1982): Discourse strategies. Cambridge: Cambridge Univ. Press

The handbook of discourse analysis (2001): Ed. by Deborah Schiffrin, Deborah Tannen, and Heidi E. Hamilton. Blackwell handbooks in linguistics. Oxford: Blackwell

Heath, Christian, Hindmash, Jon & Paul Luff (2010): Video in qualitative research. London: Sage Publications

Hellpong, Lennart & Per Ledin (1997): Vagar genom texten. Handbok i bruktstextanalys. Lund: Studentlitteratur

Holmberg, Per, & Anna–Malin Karlsson (2006): Grammatik med betydelse. En introduktion till funktionell grammatik. Ord och stil 37. Uppsala: Hallgren & Fallgren förlag

Interaktion och kontext: nio studier av svenska samtal (2007): Red: Elisabet Engdahl & Anne–Marie Londen. Lund: Studentlitteratur

Jönsson, Kutte (2017): Idrott och interpellation. Om tränares talhandlingar i tre sporter. I: idrottsforum.org. Nordic Sports Studies Forum.

Kettunen, Tarja, Poskiparta, Marita & Leena Liimatainen (2001): Empowering counseling – a case study: nurse–patient encounter in a hospital. I: Health Education Research. Theory & Practice, 16:2, S. 227–238

Larsson, Håkan & Birgitta Fagrell (2010): Föreställningar om kroppen: kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori. Stockholm: Liber

Linner, Bengt (1984): Litteratur och undervisning. Om litteraturläsningens institutionella villkor. Doktorsavhandling, Lunds universitet. Malmö: LiberFörlag AB

Lundgren, Ulf P (1972): Frame Factors and the Teaching Process. A Contbution to Curriculum Theory and Theory on Teaching. Doktorsavhandling. Göteborgs universitet

Lundgren, Ulf P (1977): Model Analysis of Pedagocial Processes. Lund: Liber Läromedel/Gleerup

Lundgren, Ulf P (1989): Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori. Stockholm: Utbildningsförlaget på uppdrag av Gymnasieutredningen

Lundin, Katarina (2006): Funktionen i fokus. Situationsanpassad kommunikation under träningspasset. I: Lekt och lärt. Vänskrift till Jan Einarsson 2006. Red: Sofia Ask m.fl. Rapporter från Växjö universitet Nr 16 2006

Lundin, Katarina & Bengt Linner (2015): Tränarens språkdilemma – Hur får man barn att förstå? I: Tidskrift för svensk idrottsforskning 2015:3.

Melander Marttala, Ulla (1995). Innehåll och perspektiv i samtal mellan läkare och patient: en språklig och samtalsanalytisk undersökning. Diss. Uppsala: Univ.

Norrby, Catrin & Gisela Håkansson (2010): En introduktion till sociolingvistik. Stockholm: Norstedts förlag

Norrby, Catrin (2014): Samtalsanalys. Så gör vi när vi talar med varandra. Lund: Studentlitteratur

Petersson, David (2014): The Highest Force Hypothesis. Subordination in Swedish. Lundastudier i nordisk språkvetenskap A 72. Lunds universitet: Institutionen för nordiska språk.

Ringner, Anders, Öster, Inger, Björk, Marita & Ulla Hallgren Graneheim (2013). Talking via the child: discursively created interaction between parents and health care professionals in a pediatric oncology ward. Journal of Family Nursing, 19(1), 29–52.

Saeed, John I (2009): Semantics. Third edition. Blackwell Publishing Ltd. Samtal och grammatik: studier i svenskt samtalsspråk (2005): Red: Jan Anward & Bengt Nordberg. Lund: Studentlitteratur

Saville–Troike, Muriel (2003): The ethnography of communication: an introduction. 3. ed. Oxford: Blackwell

Searle, John R (1979): Expression and meaning: studies in the theory of speech acts. Cambridge: Cambridge University Press

Sociolingvistik (2008): Red. Eva Sundgren. Stockholm: Liber

Svenska Akademiens grammatik (1999): Red: Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Erik Andersson. Stockholm: Nordstedts Ordbok 1999

Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle (2013): Red: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg. Lund: Studentlitteratur 2013

Svingby, Gunilla (1972): Läroplaner som styrmedel för svensk obligatorisk skola. Teoretisk analys och ett empiriskt bidrag. Avhandling. Göteborgs universitet

Vetenskapsrådet (2017): God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie.

Wallberg–Gustafsson, Anna (2016): Stärkande samtalsstrategier i barndiabetesvården: fyra fallstudier av konsultationer med läkare, sköterskor och invandrarfamiljer. Lunds universitet: Nordlund.

Whitehead, Margaret (2007): Physical Literacy: Philosophical Considerations in Relation to Developing a Sense of Self, Universality and Propositional Knowledge. Sports, Ethics and Philosophy, Volume 1:3

Öhman, Marie (2007): Kropp och makt i rörelse. Örebro studies in sociology. Örebro universitet

Downloads

Published

2018-04-06

How to Cite

Lundin, K. (2018). Att instruera i idrottskontext. Educare, (1), 140–169. https://doi.org/10.24834/educare.2018.1.7

Issue

Section

Articles