Musikalitetens roll i teaterpedagogiken

Konstnärlig kunskapsbildning genom intermediala begreppslån

Authors

  • Sven Bjerstedt Lunds universitet

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2018.1.8

Keywords:

Artistic knowledge, artistic learning, intermedial conceptual loans, theatre, musicality

Abstract

Artistic research is a comparatively new academic field, displaying multiple epistemological and methodological approaches. Through a concrete exemplification, this article studies how knowledge formation and learning may take place in artistic fields by way of intermedially borrowed concepts. The prominent use of the concept of ’musicality’ as a prestige word in the field of spoken theatre is investigated, analysed and discussed through a hermeneutic approach, based on extensive qualitative interviews with artists and educators in this field. In conclusion, the cognitive and normative functions of this usage are pointed out as urgent themes for future educational research.

Author Biography

Sven Bjerstedt, Lunds universitet

Universitetslektor, Teaterhögskolan i Malmö, Lunds universitet

References

Aby, Emma; & Lind, Torbjörn (2011). Samtalets konst – Symposium om konstnärlig forskning. I Torbjörn Lind (red.), Form och färdriktning: Strategiska frågor för den konstnärliga forskningen. Årsbok KFoU (s. 217–220). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Alvesson, Mats; & Sköldberg, Kaj (2008). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. (2:a uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Bjerstedt, Sven (2010). Att agera musikaliskt: Musikalitet som norm och utbildningsmål i västerländsk talteater. (Masteruppsats.) Malmö: Lunds universitet, Musikhögskolan i Malmö.

Bjerstedt, Sven (2014). Storytelling in jazz improvisation: Implications of a rich intermedial metaphor. (Doktorsavhandling.) Malmö: Lunds universitet, Musikhögskolan i Malmö.

Bjerstedt, Sven (2017). Skådespelarens musikalitet. Möklinta: Gidlund.

Black, Max (1962). Models and metaphors: Studies in language and philosophy. Ithaca: Cornell University Press.

Borgdorff, Henk (2011). The production of knowledge in artistic research. In Michael Biggs & Henrik Karlsson (red:er), The Routledge companion to research in the arts (s. 44–63). Oxon & New York: Routledge.

Bresler, Liora (2017). Aesthetic–based research as pedagogy: The interplay of knowing and unknowing toward expanded seeing. In Patricia Leavy (Ed.), Handbook of arts-based research (s. 649–672). New York: Guilford Press.

Broad, Stephen (2006). Practice–based research at the Royal Academy of Music and Drama, Glasgow. I Torbjörn Lind (red.), Konstnärlig forskning: Artiklar, projektrapporter och reportage (s. 14–25). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Bruner, Jerome (2002 [1996]). Kulturens väv: Utbildning i kulturpsykologisk belysning. Göteborg: Daidalos.

Elkjær, Lisbeth (2006). Efterskrift: Fremtiden for praksisbaseret forskning i scenekunst. I Lisbeth Elkjær (red.), Re.Searching: Om praksisbaseret forskning i scenekunst (s. 193–196). København: NordScen.

Elo, Mika (2014). Notes on media sensitivity in artistic research. I Michael Schwab & Henk Borgdorff (red:er), The exposition of artistic research: Publishing art in academia (s. 25–38). Leiden: Leiden University Press.

Fauconnier, Gilles; & Turner, Mark (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books.

Gibbons, Michael; Limoges, Camille; Nowotny, Helga; Schwartzman, Simon; Scott, Peter; & Trow, Martin (1994). The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. London: Sage.

Helander, Paula (2007). Rytmik för skådespelare: Vad kan en rytmikpedagog tillföra i en högre teaterutbildning? (Examensarbete.) Malmö: Lunds universitet, Musikhögskolan i Malmö.

Hultberg, Cecilia K. (2013). Artistic processes in music performance: A research area calling for inter–disciplinary collaboration. Svensk Tidskrift för Musikforskning, 95, 79–94.

Johansson, Stefan (2006). Talad teater – en tongivande parentes? Teatertidningen, (4), 26–27.

Johnson, Mark (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: University of Chicago Press.

Kelly, Mary (2017). The practical past. (Hedersdoktorsföreläsning, Lunds universitet.) Malmö konsthall, 4 juni.

Kjørup, Søren (2011). Pleading for plurality: Artistic and other kinds of research. I Michael Biggs & Henrik Karlsson (red:er), The Routledge companion to research in the arts (s. 24–43). Oxon & New York: Routledge.

Koslowsky, Orest (2004). Att stå och att gå. Rörelselära enligt Orest Koslowsky. Malmö: Lunds universitet, Teaterhögskolan i Malmö.

Kvale, Steinar (1996). InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.

Lakoff, George; & Johnson, Mark (1980). Metaphors we live by. Chicago & London: University of Chicago Press.

Lind, Torbjörn; & Bornholm, Helena (2013). Vetenskapsrådets symposium nr 3 om konstnärlig forskning. I Torbjörn Lind (red.), Konstnärlig forskning då och nu – Artistic research then and now 2004–2013. Årsbok KFoU (s. 190–196). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Mayer, Richard E. (1993). The instructive metaphor: Metaphoric aids to students’ understanding of science. In Andrew Ortony (Ed.), Metaphor and thought. Second edition (s. 561–578). Cambridge: Cambridge University Press.

Monk, Kerstin (2004). Nu vantar Elling på hemmaplan. (Intervju med Rolf Lassgård.) Gefle Dagblad 27.1.2004.

Petrie, Hugh G., & Oshlag, Rebecca S. (1993). Metaphor and learning. In Andrew Ortony (Ed.), Metaphor and thought. Second edition (s. 579–609). Cambridge: Cambridge University Press.

Piaget, Jean (1951). Play, dreams and imitation in childhood. (Övers. C. Gattegno & F. M. Hodgson.) London: Routledge.

Piaget, Jean; & Inhelder, Barbel (1969). The psychology of the child. (Övers. H. Weaver.) London: Routledge & Kegan Paul.

Potter, Jonathan (1996). Representing reality: Discourse, rhetoric and social construction. London: Sage.

Ricoeur, Paul (1975/2003). The rule of metaphor: The creation of meaning in language. (Övers. R. Czerny, K. McLaughlin & D. Pellauer.) Chicago: University of Chicago Press.

Roesner, David (2014). Musicality in theatre: Music as model, method and metaphor in theatre-making. Farnham, UK: Ashgate.

Roos, Cecilia (2011). Slutord. I Torbjörn Lind (red.), Form och färdriktning: Strategiska frågor för den konstnärliga forskningen. Årsbok KFoU (s. 210–211). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Roos, Cecilia & Dyrssen, Catharina (2013). Slutord. I Torbjörn Lind (red.), Konstnärlig forskning då och nu – Artistic research then and now 2004–2013. Årsbok KFoU (s. 184–186). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Schippers, Huib (2006). ’As if a little bird is sitting on your finger…’: Metaphor as a key instrument in training professional musicians. International Journal of Music Education, 24(3), 209–217.

Schwab, Michael; & Borgdorff, Henk (2014). Introduction. I Michael Schwab & Henk Borgdorff (red:er), The exposition of artistic research: Publishing art in academia (s. 7–20). Leiden: Leiden University Press.

Sticht, Thomas G. (1993). Educational uses of metaphor. In Andrew Ortony (Ed.), Metaphor and thought. Second edition (s. 621–632). Cambridge: Cambridge University Press.

Sullivan, Graeme (2005). Art practice as research: Inquiry in the visual arts. London: Sage.

Swanwick, Keith (1988). Music, mind, and education. London: Routledge. Tohver, Berit (1998). Tanke – ton: Gottfrid Boon och hans pianoundervisning. Bromma: Edition Reimers.

Vaihinger, Hans (1911). Die Philosophie des Als Ob. System der theoretischen, praktischen und religiösen Fiktionen der Menschheit auf Grund eines idealistischen Positivismus. Mit einem Anhang über Kant und Nietzsche. Berlin: Reuther & Reichard.

Vallgårda, Birgitta (2009). Att leda studenterna mot en rationell och kunnig inställning i ett yrke som är fullt med mystik och obestämda begrepp. I Elin Bommenel & Malin Irhammar (red:er), Osynligt och självklart? En antologi med exempel på ledarskap i undervisning och lärande i högre utbildning (s. 33–38). Lund: Lunds universitet, CED.

Williams, William Carlos (1955). Journey to love. New York: Random House.

Downloads

Published

2018-04-06

How to Cite

Bjerstedt, S. (2018). Musikalitetens roll i teaterpedagogiken: Konstnärlig kunskapsbildning genom intermediala begreppslån. Educare, (1), 170–200. https://doi.org/10.24834/educare.2018.1.8

Issue

Section

Articles