Känsloreglering i turbulenta tider
Insikter från svenska sjukvårdschefer
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v100i3.22075Nyckelord:
Känsloreglering, Interpersonell Känsloreglering, Krisledarskap, KrisAbstract
Denna studie undersöker en samtida kris, COVID-19-pandemin, och hur chefer inom svensk intensivvård reglerade känslor hos sina medarbetare under denna tid. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med 13 chefer inom svensk intensivvård under COVID-19-pandemin och applicerade ett teoretisk ramverk som integrerade känsloregleringsmodeller och JobbKrav-Resursmodellen. Studien fann att cheferna använde fyra strategier för att reglera medarbetares känslor: kognitiv förändring, uppmärksamhetsstyrning, situationsmodifiering och responsmodulering. Dessutom konstaterades att en obalans mellan jobbkrav och jobbresurser påverkade den interpersonella känsloregleringsprocessen negativt genom utmattning, samt reflekterande processer genom tidsbegränsningar.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Arvid Nygård, Harry Wink
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.