Känsloreglering i turbulenta tider

Insikter från svenska sjukvårdschefer

Författare

  • Arvid Nygård Handelshögskolan i Stockholm
  • Harry Wink Handelshögskolan i Stockholm

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v100i3.22075

Nyckelord:

Känsloreglering, Interpersonell Känsloreglering, Krisledarskap, Kris

Abstract

Denna studie undersöker en samtida kris, COVID-19-pandemin, och hur chefer inom svensk intensivvård reglerade känslor hos sina medarbetare under denna tid. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med 13 chefer inom svensk intensivvård under COVID-19-pandemin och applicerade ett teoretisk ramverk som integrerade känsloregleringsmodeller och JobbKrav-Resursmodellen. Studien fann att cheferna använde fyra strategier för att reglera medarbetares känslor: kognitiv förändring, uppmärksamhetsstyrning, situationsmodifiering och responsmodulering. Dessutom konstaterades att en obalans mellan jobbkrav och jobbresurser påverkade den interpersonella känsloregleringsprocessen negativt genom utmattning, samt reflekterande processer genom tidsbegränsningar.

Författarbiografier

Arvid Nygård, Handelshögskolan i Stockholm

Arvid Nygård, kandidatexamen Business & Economics, Handelshögskolan i Stockholm

Harry Wink, Handelshögskolan i Stockholm

Harry Wink, kandidatexamen Business & Economics, Handelshögskolan i Stockholm

Downloads

Publicerad

2023-08-30

Referera så här

Nygård, A., & Wink, H. (2023). Känsloreglering i turbulenta tider: Insikter från svenska sjukvårdschefer . Socialmedicinsk Tidskrift, 100(3), 477–488. https://doi.org/10.62607/smt.v100i3.22075

Nummer

Sektion

Tema: Inre och yttre hållbarhet

Liknande artiklar

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.