Barns rätt i fokus?

Barns perspektiv på sina rättigheter under covid-19-pandemin i Sverige

Författare

  • Mazen Baroudi Umeå Universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v101i2.25414

Nyckelord:

distansundervisning, ojämlikhet, kommunikation, skolhälsovård, krisberedskap

Abstract

Denna studie undersöker barns upplevelser och perspektiv på sina rättigheter under COVID-19-pandemin. Genom kvalitativa metoder visade data från 22 barn i Umeå hur pandemin påverkade barnens liv och skolgång. Barnen uppskattade Sveriges hantering av pandemin men tyckte samtidigt att deras fysiska och mentala hälsa påverkades negativt. Distansundervisningen medförde flera utmaningar, inklusive tekniska ojämlikheter och bristande stöd från lärare. Barnen betonade behovet av bättre kommunikation och informationsdelning, samt föreslog fler kanaler för att kommunicera med beslutsfattare. De framhöll också vikten av investeringar i skolhälsa och åtgärder mot ojämlikhet och diskriminering. Resultaten understryker betydelsen av att integrera barnens perspektiv i beslutsfattande och krisberedskap för att säkerställa att deras rättigheter skyddas och främjas. Denna studie belyser vikten av barnens röster för att skapa en mer rättvis och inkluderande framtid.

Downloads

Publicerad

2024-09-24

Referera så här

Baroudi, M. (2024). Barns rätt i fokus? : Barns perspektiv på sina rättigheter under covid-19-pandemin i Sverige. Socialmedicinsk Tidskrift, 101(2), 208–217. https://doi.org/10.62607/smt.v101i2.25414

Liknande artiklar

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.