Temaledare: Habilitering och rehabilitering
- Några exempel på stimulansbidragsprojekt riktade till barn och ungdom
Abstract
I förra numret av Socialmedicinsk tidskrift redovisades ett flertal stimulansbidragsprojekt avseende främst vuxna personer med funktionshinder. Redovisningen fortsätter i detta nummer där några projektansvariga beskriver stimulansbidragsprojekt riktade till barn och ungdomar med funktionshinder. Flera projekt har ett brukar perspektiv vilket inte minst framgår av inledningsartikeln, där också kvalitetsaspekten poängteras. Teamarbete, tvärfacklighet och samverkan över huvudmannagränser har utvecklats och tillämpats i många projekt vilket uppmärksammas i några av artiklarna. Patientinformation och utbildningsprogram, bl a genom tillämpning av "skolmodellen", har visat sig kunna leda till framgång i habiliterings-/rehabiliteringsarbetet vilket beskrivs i två artiklar. Projekt riktade till barn och ungdomar med kommunikationshinder i form av hörselskador, synskador och talsvårigheter redovisas i några artiklar. Psykologisk och social problematik har lyfts fram och olika vägar till habilitering för barn med sådan problematik och stöd till deras närstående har beskrivits.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.