Individualiserade ServiceProgram

En arbetsmodell för familjecentrerad habilitering

Författare

  • Magnus Larsson
  • Margareta Nils­son

Abstract

För att kunna realisera ambitionerna om familjecentrering, brukardelaktighet, helhetssyn mm i det praktiska habiliteringsarbetet krävs fungerande arbetsmodeller. Arbetsmodellen ISP, Indi­vidualiserade Serviceprogram, har utvecklats för att med utgångspunkt i brukaren samla de personer som står för aktuella insatser till ett samarbete kring en individualiserad plan. Fyra grundprinciper är centrala i ISP: 1. Att man bildar ett individualiserat team kring barnet/famil­jen, 2. Att man utgår från barnets behov (snarare än organisationens resurser), 3. Att man arbetar förvaltningsövergripande, samt 4. Att man målstyr insatser. I ISP-teamet görs en kart­läggning av barnets och familjens situation med utgångspunkt i Quebecrevisionen av WHO:s handikappdefinition, och mot bakgrund av denna kartläggning prioriteras insatser och görs planer upp. En enkätbaserad utvärdering pekar mot att modellen ger en högre grad av inflytande för familjerna än traditionell habilitering, samt ett bättre samarbete, och en verksamhet karaktäriserad av mer helhetssyn och mer respektfullt bemötande.

Författarbiografier

Magnus Larsson

Magnus Larsson är doktorand vid Institutionen för tillämpad psykologi, Lunds Universitet, samt utvecklingssamordnare vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Malmö. Margareta Nils­son är habiliteringschef vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Malmö.

Margareta Nils­son

Magnus Larsson är doktorand vid Institutionen för tillämpad psykologi, Lunds Universitet, samt utvecklingssamordnare vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Malmö. Margareta Nils­son är habiliteringschef vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Malmö.

Downloads

Publicerad

1999-02-01

Referera så här

Larsson, M., & Nils­son, M. (1999). Individualiserade ServiceProgram: En arbetsmodell för familjecentrerad habilitering. Socialmedicinsk Tidskrift, 76(1), 13–20. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/33112

Nummer

Sektion

Tema: Habilitering och rehabilitering - för barn med funktionshinder