Främja psykisk hälsa – elevers erfarenheter och förslag visar vägen för skolan

Authors

  • Catrine Kostenius Institutionen för hälsovetenskap, Luleå tekniska universitet 971 87 Luleå
  • Maria Warne Institutionen för Hälsovetenskap Mittuniversitetet 851 70 Sundsvall

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v97i5-6.38201

Keywords:

Ungdomar, Hälsofrämjande, psykisk hälsa,

Abstract

Abstract svenska

Syftet var att öka förståelse för elevers erfarenheter av psykisk hälsa och deras förslag på hur psykisk hälsa kan främjas i skolan. En sekundär analys genomfördes av data från fyra tidigare studier med totalt 76 elever, 36 pojkar 40 flickor, 10–21 år. Analysen resulterade i tre teman; Det är högt i tak på skolan, Vi har relationer som lyfter och Jag känner mig trygg och sedd. Eleverna efterfrågade en skola som antagit ett främjande perspektiv med en öppenhet kring psykisk ohälsa. De framhöll vikten av att vuxna tar ansvar för hälsofrämjande relationer. Eleverna efterfrågade en skoldag där de upplever sig duga som de är med förutsägbara strukturer och vuxnas positiva förväntningar. Delaktighetsskapande processer på organisation-, grupp- och individnivå diskuteras och praktiska tillämpningar föreslås.

 

Abstract in English

The aim was to increase the understanding for students' experiences of mental health and their suggestions on how mental health can be promoted in school. A secondary analysis was performed of data from four previous studies with a total of 76 students, 36 boys 40 girls, 10-21 years. The analysis resulted in three themes; School feels open minded, We have invigorating relationships and I feel safe and acknowledged. The students described a school with a salutogenic perspective in which mental ill-health is acknowledged and accepted. They emphasized the importance of adults taking responsibility for health-promoting relationships. The students wished to feel good enough and appreciate predictable structures and positive expectations from adults. Participatory processes at the organizational, group and individual levels are discussed and practical implications are suggested.

Author Biographies

Catrine Kostenius, Institutionen för hälsovetenskap, Luleå tekniska universitet 971 87 Luleå

professor, Institutionen för hälsovetenskap,

Luleå tekniska universitet         

971 87 Luleå

 

Maria Warne, Institutionen för Hälsovetenskap Mittuniversitetet 851 70 Sundsvall

Maria Warne, Fil.Dr., Universitetslektor

Institutionen för Hälsovetenskap

Mittuniversitetet

maria.warne@miun.se

Downloads

Published

2020-12-20

How to Cite

Kostenius, C., & Warne, M. (2020). Främja psykisk hälsa – elevers erfarenheter och förslag visar vägen för skolan. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(5-6), 847–865. https://doi.org/10.62607/smt.v97i5-6.38201

Issue

Section

Tema: Psykisk hälsa hos unga

Similar Articles

<< < 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.