En fungerande skola för alla: skolmiljön som skyddsfaktor för ungas psykiska välbefinnande

Författare

  • Maria Granvik Saminathen Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet
  • Sara Brolin Låftman entrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet,
  • Bitte Modin Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet

Nyckelord:

Skola, Ungdomar, psykisk hälsa, lärande, skolklimat

Abstract

Abstract

 

Skolan kan ses som en potentiell skyddsfaktor mot psykiska besvär bland barn och ungdomar, både genom att förbereda elever för det framtida vuxen- och yrkeslivet och genom att skapa en gynnsam social kontext. En arbetsmiljö av hög och likvärdig kvalitet för både lärare och elever kan minska skolstress och främja elevers skolprestationer och psykiska välbefinnande. Vidare kan medvetna ansträngningar från skolans ledning bidra till goda arbetsvillkor bland lärarna och stärka skolans psykosociala klimat, vilket i sin tur minskar förekomsten av mobbning på skolan och skapar förutsättningar för goda relationer mellan eleverna Med utgångspunkt från våra egna studier inom ramen för ett forskningsprojekt vid Stockholms universitet samt annan relaterad forskning på området redogör artikeln för hur skolan kan tänkas agera som skyddsfaktor för ungdomars psykiska välbefinnande. Artikeln understryker betydelsen av lärarna och deras arbetsförhållanden för en fungerande skola. Därutöver diskuteras den sociodemografiska elevsammansättningens roll för en skolas kapacitet att forma en framgångsrik och hälsofrämjande skolmiljö.

 

Schools have the potential to protect children and adolescents from psychological problems, both by preparing students for adulthood and employment, and by providing a conducive social context. A qualitatively strong and equitable work environment for both teachers and students can reduce school-related stress and promote student performance and psychological well-being. Further, conscious efforts from the school management can contribute to good working conditions for teachers and improve the school’s psychosocial climate, which in turn lowers the prevalence of bullying and establishes favourable conditions for student interaction. Based on examples from studies that were part of a research project at Stockholm University and related research, this article accounts for the role of the school as a protective factor for young people’s well-being. The article highlights the importance of teachers and their work environment for functioning schools. Moreover, the role of the sociodemographic student composition for a school’s capacity to create a successful and health-promoting school environment is discussed.

Författarbiografier

Maria Granvik Saminathen, Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet

Filosofie doktor, Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet, 106 91 Stockholm

Sara Brolin Låftman, entrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet,

Docent, Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet, 106 91 Stockholm

Bitte Modin, Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet

Professor, Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS), Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet, 106 91 Stockholm

Downloads

Publicerad

2020-12-20

Referera så här

Granvik Saminathen, M., Brolin Låftman, S., & Modin, B. (2020). En fungerande skola för alla: skolmiljön som skyddsfaktor för ungas psykiska välbefinnande. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(5 och 6), 804–816. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38216

Nummer

Sektion

Tema: Psykisk hälsa hos unga

Liknande artiklar

<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.