Att utveckla samverkanskompetens genom utbildning - Praktisk klokhet och reflekterande praktik

Authors

  • Martin Westin
  • Alexander Hellquist
  • Lena Johansson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v97i4.38291

Keywords:

Samverkan, Samverkan 2030, samverkansutbildning, facilitering, processdesign, processledning, fronesis, makt

Abstract

Samverkan är en vanlig arbetsform inom svensk förvaltning. Samverkansarbetet för samman aktörer från offentlig sektor, näringsliv, civilsamhälle och akademi. I bästa fall kan samverkan resultera i både effektiva och demokratiska förändringsprocesser. Men då krävs att de som samverkar har samverkanskompetens; att de kan designa och facilitera samverkansprocesser där förtroendefulla relationer skapas och önskvärda resultat nås. Trots det ökade behovet av samverkanskompetens har svensk forskning i liten utsträckning undersökt hur sådan kompetens kan utvecklas genom utbildning. Syftet med den här artikeln är att sprida lärdomar från utvecklandet och genomförandet av utbildningen Att leda samverkan. Artikeln visar på möjligheter och begränsningar i att basera samverkansutbildning på idéer om reflekterande praktik och praktisk klokhet.

Author Biographies

Martin Westin

Filosofie Doktor, Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet

Alexander Hellquist

Filosofie Magister, Uppsala universitet

Lena Johansson

Filosofie Kandidat, Riksantikvarieämbetet

Downloads

Published

2020-09-13

How to Cite

Westin, M., Hellquist, A., & Johansson, L. (2020). Att utveckla samverkanskompetens genom utbildning - Praktisk klokhet och reflekterande praktik. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(4), 640–650. https://doi.org/10.62607/smt.v97i4.38291

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.