Vilka är pojkarna? – en diskussion om dimensioner av pojkpositioner i skola och utbildning

Författare

  • Mia Heikkilä Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

Nyckelord:

pojkar, pojkposition, skola, maskulinitet, utbildning, lärare

Abstract

Den här texten syftar till att fördjupa och nyansera positioner som pojkar i skolan riskerar att placeras i, och diskutera vilka positioner som verkar vara tillgängliga och önskvärda för pojkar att inta i skolan utifrån en analys av tidigare forskningsresultat och mediala iakttagelser. Texten innehåller analyser på olika positioner som finns gällande pojkar i skola, hur pojknormer i praktiken kan ta sig form och ett slags uppmärksammande av lärarnas ansvar i relation till genusskapandet i skolan i studier om pojkar i utbildning. 

Författarbiografi

Mia Heikkilä, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

bitr professor i pedagogik, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

Downloads

Publicerad

2020-05-13

Referera så här

Heikkilä, M. (2020). Vilka är pojkarna? – en diskussion om dimensioner av pojkpositioner i skola och utbildning. Socialmedicinsk Tidskrift, 97(2), 199–207. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38396

Nummer

Sektion

Tema: Maskulinitet i förändring

Liknande artiklar

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.