Från ego till eko: en hållbar ekonomutbildning

Författare

  • Emma Stenström Docent, Handelshögskolan i Stockholm
  • Lasse Lychnell Ekonomie doktor, Handelshögskolan i Stockholm

Nyckelord:

Agenda 2030, globala mål, kontemplativa praktiker, ekosystem, mänsklig hållbarhet

Abstract

Artikeln beskriver hur en högskola vill bidra till att skapa hållbarhet, inte enbart genom forskning, utan också genom att reformera utbildningen. Studenterna vid Handelshögskolan i Stockholm får numera lära sig vilka globala utmaningar vi står inför och vilka riskerna är om vi inte gör något åt dem, men också vilka möjligheter det finns och hur de själva kan bidra till att nå de globala målen. Under de första fyra terminerna, får de, parallellt med andra kurser, läsa ett spår kallat ”Global Challenges”, varvid en termin ägnas åt mänsklig hållbarhet. Förutom att hålla själva, behöver de lära sig att skapa hållbara organisationer, men också att tänka i termer av meningsfullhet och att släppa sitt ego, till förmån för ekosystemet.

Författarbiografi

Emma Stenström, Docent, Handelshögskolan i Stockholm

Docent i företagsekonomi

Föreståndare, Center for Arts, Business & Culture

Handelshögskolan i Stockholm

Downloads

Publicerad

2018-04-17

Referera så här

Stenström, E., & Lychnell, L. (2018). Från ego till eko: en hållbar ekonomutbildning. Socialmedicinsk Tidskrift, 95(2), 192–198. Hämtad från https://publicera.kb.se/smt/article/view/38903

Nummer

Sektion

Tema: Social hållbarhet

Liknande artiklar

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.