Samverkan i distansutbildning från fristående kurser till examen i folkhälsovetenskap

Authors

  • Maria Nyholm
  • Eija Viitasara

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v94i3.42050

Keywords:

jämlik hälsa, distansutbildninG, samverkan, Mittuniversitetet, Högskolan i Halmstad, Folkhälsovetenskap

Abstract

 

Att främja jämlik hälsa är komplext och kräver inte bara mångvetenskap utan också tvärvetenskap för att få en ökad insikt och förståelse om dagens hälsoproblem. Distansundervisning gör det möjligt för studenterna att vara rums- och tidsoberoende så väl som ortsoberoende. I denna artikel redovisas en folkhälsoutbildning som leder till kandidatexamen. Utbildningen är en samverkan mellan två lärosäten i Sverige, Högskolan i Halmstad och Mittuniversitetet i Sundsvall. Utbildningen är på it-distans och börjar med A- och B-kurser på Högskolan i Halmstad med inriktning i hälsa och livsstil med fortsättning sedan på Mittuniversitetet i Sundsvall med utbildningsfokus på projektplanering och projektledning för att kunna genomföra strategiska insatser för bättre folkhälsa på organisations- och samhällsnivå. Utbildningen avslutas med en kandidatexamen i Folkhälsovetenskap.

Downloads

Published

2017-07-10

How to Cite

Nyholm, M., & Viitasara, E. (2017). Samverkan i distansutbildning från fristående kurser till examen i folkhälsovetenskap. Socialmedicinsk Tidskrift, 94(3), 340–343. https://doi.org/10.62607/smt.v94i3.42050

Issue

Section

Tema: Folkhälsoutbildning

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.