En habiliterings samverkan med skolor och föräldrar: Organisering – rådgivning – hierarkier

Författare

  • Per-Åke Rosvall
  • Anna Norrström

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v93i1.42494

Nyckelord:

samverkan, individens bästa, föräldrastöd, specialpedagog, nedskärning

Abstract

I denna artikel presenteras en studie av en habiliterings samverkan med skolor och föräldrar där aktörerna studerades genom deltagande observationer och intervjuer. Syftet i föreliggande artikel är att problematisera samverkans organisering och rådgivningssituation i förhållande till makt och hierarkiska strukturer. Enligt aktörerna i studien var det främsta syftet med samverkan informationsspridning och rådgivning. Resultatet visar dock att man under samverkansmöten ofta snarare hamnade i känslomässiga utbyten än i att diskutera pedagogiska dilemman. Analysen visade dessutom att frågor om makt var ett av de viktigaste inslagen i samverkanssituationen utan att det av aktörerna lyftes som primärt.

Författarbiografier

Per-Åke Rosvall

Lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

Anna Norrström

Doktorand vid Sektionen för lärarutbildning, Högskolan i Borås.

Downloads

Publicerad

2016-03-09

Referera så här

Rosvall, P.- Åke, & Norrström, A. (2016). En habiliterings samverkan med skolor och föräldrar: Organisering – rådgivning – hierarkier. Socialmedicinsk Tidskrift, 93(1), 97–105. https://doi.org/10.62607/smt.v93i1.42494

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.