Hur utemiljöer påverkar förskolebarns fysiska aktivitet och solexponering i olika landskap och klimat

Författare

  • Cecilia Boldemann Karolinka institutet, Institutionen för folkhälsovetenskap

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i4.43232

Nyckelord:

förskola barn fysisk aktivitet solexponering

Abstract

De fysiska miljöerna som barnen lever i börjar bli föremål för ökat intresse, inte minst utemiljöer som förskolebarn vistas i under lejonparten av sin vakna tid. Om utemiljöerna på förskolan är stora, kuperade och har en oöm växlighet som barnen använder i sin lek inverkar det fördelaktigt på barnens fysiska aktivitet och solexponering. Utan särskilda insatser utan bara för att utemiljön lockar fram det ökar den fysiska aktiviteten, mätt som antalet steg per minut med över 20%, och det är möjligt för barnen att vara ute under långa perioder utan att de riskerar brännskador i solen, oberoende av plats, landskapstyp eller klimat. Samtidigt beror det dock på policy på förskolorna i hur stor utsträckning barnen har frihet att använda sin utemiljö under fri lek.

Författarbiografi

Cecilia Boldemann, Karolinka institutet, Institutionen för folkhälsovetenskap

Docent, Institutionen för folkhälsovetenskap, Karolinska Institutet

Downloads

Publicerad

2013-06-26

Referera så här

Boldemann, C. (2013). Hur utemiljöer påverkar förskolebarns fysiska aktivitet och solexponering i olika landskap och klimat. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(4), 529–537. https://doi.org/10.62607/smt.v90i4.43232

Nummer

Sektion

Tema: Barnens offentliga utemiljöer och hälsa

Liknande artiklar

<< < 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.