Hur utemiljöer påverkar förskolebarns fysiska aktivitet och solexponering i olika landskap och klimat
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v90i4.43232Nyckelord:
förskola barn fysisk aktivitet solexponeringAbstract
De fysiska miljöerna som barnen lever i börjar bli föremål för ökat intresse, inte minst utemiljöer som förskolebarn vistas i under lejonparten av sin vakna tid. Om utemiljöerna på förskolan är stora, kuperade och har en oöm växlighet som barnen använder i sin lek inverkar det fördelaktigt på barnens fysiska aktivitet och solexponering. Utan särskilda insatser utan bara för att utemiljön lockar fram det ökar den fysiska aktiviteten, mätt som antalet steg per minut med över 20%, och det är möjligt för barnen att vara ute under långa perioder utan att de riskerar brännskador i solen, oberoende av plats, landskapstyp eller klimat. Samtidigt beror det dock på policy på förskolorna i hur stor utsträckning barnen har frihet att använda sin utemiljö under fri lek.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




