En förtjänt patient

Författare

  • Katarina Jacobsson

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v90i1.43451

Nyckelord:

förtjäna, patient, sjukvård, beslutsfattande, observationer

Abstract

Läkare förväntas tjäna patienten på ett fördomsfritt och medicinskt korrekt sätt. Det hindrar dock inte läkare och övrig sjukvårdspersonal från att ha synpunkter på huruvida patienten förtjänar vård. Denna motstridighet dryftas utifrån fältanteckningar från en kardiologisk klinik. Genom att rikta sökljuset mot vilka omständigheter som poängteras av personalen när de diskuterar patienter, visar analysen hur patienter framställs som mer eller mindre förtjänta av vård. Vidare argumenteras för fler observationsstudier av vardagliga situationer som komplement till vinjettstudier där man söker identifiera individuella egenskaper eller ”faktorer” och fastställa hur de varierar med bedömningar och beslutsfattande. Ett situationellt perspektiv visar att moraliska bedömningar konstrueras i samspel med andra och att individuella egenskaper inte enkelt kan sammankopplas med vissa typer av bedömningar och beslut.

Författarbiografi

Katarina Jacobsson

Associate Professor

School of Social Work

Lund University

Downloads

Publicerad

2013-02-11

Referera så här

Jacobsson, K. (2013). En förtjänt patient. Socialmedicinsk Tidskrift, 90(1), 179–188. https://doi.org/10.62607/smt.v90i1.43451

Liknande artiklar

<< < 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.