Barnhälsoteam: ett exempel på framgångsfaktorer för god samverkan kring förebyggande arbete för barn.

Författare

  • Clara Aarts Uppsala Universitet
  • Marta Holm Uppsala Universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v87i4.44030

Nyckelord:

Samverkan, Hälsofrämjande arbete, Barn

Abstract

Barnhälsoteamet (BHT) är en samverkansmodell mellan förskola/familjedaghem och barnhälsovården kring barn med speciella behov. Aktörernas syn på samverkan undersöktes samt bidragande faktorer för god samverkan. Distriktssköterskor (n=6), biträdande rektorer (n=3), specialpedagoger (n=2) och en förskolepedagog intervjuades under 2008 och 2009 utifrån Danermark’s (2000) analysmodell om samverkan med frågor kring Synsätt, Organisation och Regelverk. Samarbetet upplevdes av samtliga som välfungerande och mycket värdefullt. Grundläggande förutsättningar för god samverkan uppfylldes: att arbete för gemensamma mål, att ha förståelse för varandras synsätt, en tydlig organisation och i viss mån ha kännedom om varandras regelverk. Kännedom om den politiska styrningen för de olika organisationerna var svag, det upplevdes dock inte som något problem. Studien visar att BHT upplevs som en god samverkansmodell för hälsofrämjande arbete med barn. 

Författarbiografier

Clara Aarts, Uppsala Universitet

Instituitonen för folkhälso och vårdvetenskap

Med Dr.

Marta Holm, Uppsala Universitet

Institutionen för folkhälso och vårdvetenskap

MSc.

Downloads

Publicerad

2011-02-18

Referera så här

Aarts, C., & Holm, M. (2011). Barnhälsoteam: ett exempel på framgångsfaktorer för god samverkan kring förebyggande arbete för barn. Socialmedicinsk Tidskrift, 87(4), 274–281. https://doi.org/10.62607/smt.v87i4.44030

Nummer

Sektion

Forskning och teori

Liknande artiklar

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.