Dyslexi: ett neo-darwinistiskt och biologiskt perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v74i1.46657Abstract
Vår hjärna har utvecklats och förfinats i milliontals generationer, och var färdig långt innan skrivkonsten uppfanns. Egenskapen dyslexi har därför inte varit negativ för överlevnad och reproduktion. Eftersom dyslexi är vanlig, och har utpräglad manlig dominans, har det biologiska underlaget sannolikt haft ett positivt överlevnadsvärde för många individer, kopplat till bestämda personlighetsdrag och en viss kognitiv kompetensprofil. Dyslexi är vanlig bland kriminella, och vid de barnpsykiatriska förstadierna till vuxen kriminalitet. Egen forskning talar för att dyslexi representerar ett biologiskt determinerat och annorlunda sätt att bearbeta information snarare än en "defekt". Om vår modell är riktig har skolan ett ansvar att strukturera undervisningen av pojkar med denna begåvningsvariant på ett helt annorlunda sätt. I dag diskrimineras dessa barn svårt i undervisningssituationen.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




