Temaledare: Hälsoarbete i skolan

Författare

  • Sven Bremberg
  • Elisabeth Arborelius

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54073

Abstract

I folkhälsoarbetet brukar barn och ungdom lyftas fram, som en särskilt viktig mål­grupp. Det är rimligt, eftersom det är under uppväxtåren människors livsmönster präglas. Under denna period tillbringar varje individ minst 13 000 timmar i skolan. Därför brukar man särskilt peka ut denna institution. Dock, även om man är enig om att skolan är viktig, så finns det ingen samstämmig bild av hur skolan påverkar ele­verna. Det finns också vitt skilda uppfattningar om hur hälsobefrämjande program i skolan skall utformas. Följaktligen är det inte motiverat att i detta temanummer ge färdiga recept. Istället har vi försökt ställa samman några olika perspektiv på frågan.

Författarbiografier

Sven Bremberg

Gästredaktörer för detta temanummer är Sven Bremberg, barn- och ungdomsläkare, docent i socialmedicin och tf högskolelektor vid Samhällsmedicinska enheten vid Huddinge sjukhus och Elisabeth Arborelius, docent i psykologi och verksam vid utvecklingsenheten för allmänmedicin vid Sollentuna vårdcentral.

Elisabeth Arborelius

Gästredaktörer för detta temanummer är Sven Bremberg, barn- och ungdomsläkare, docent i socialmedicin och tf högskolelektor vid Samhällsmedicinska enheten vid Huddinge sjukhus och Elisabeth Arborelius, docent i psykologi och verksam vid utvecklingsenheten för allmänmedicin vid Sollentuna vårdcentral.

Downloads

Publicerad

1993-02-01

Referera så här

Bremberg, S., & Arborelius, E. (1993). Temaledare: Hälsoarbete i skolan. Socialmedicinsk Tidskrift, 70(1), 2–4. https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54073

Nummer

Sektion

Tema: Hälsoarbete i skolan

Mest lästa artiklar av samma författare

1 2 > >>