En handlingsorienteret sundhedsundervisning

Författare

  • Bjarne Bruun Jensen

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54075

Abstract

Hälsoundervisning kan vara inriktad både på att fö­rebygga specifika sjukdomar och på att brett främja hälsan. I artikeln analyseras innehållet i dessa två in­riktningar. Konsekvens av den breda ansatsen blir att främja elevernas beredskap till att förändra de egna individuella och kollektiva levnadsvillkoren. Forskningsmässigt finns det ett stort behov av att utveckla och innehållsbestämma en sådan inrikt­ning av skolans hälsoarbete.

Författarbiografi

Bjarne Bruun Jensen

Bjarne Bruun Jensen är fil dr och lektor i biologi och samhällskunskap och förestår forskningscent­ret för miljö- och hälsoundervisning vid Danmarks lärarhögskola i Köpenhamn.

Downloads

Publicerad

1993-02-01

Referera så här

Bruun Jensen, B. (1993). En handlingsorienteret sundhedsundervisning. Socialmedicinsk Tidskrift, 70(1), 5–11. https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54075

Nummer

Sektion

Tema: Hälsoarbete i skolan