Sosialpsykologisk atferdsteori: Praktiske konsekvenser for helseundevisning i skolen
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54079Abstract
Målet med hälsoundervisning i skolan är bland annat att påverka elevernas hälsorelaterade beteende. I denna artikel visar Knut-Inge Klepp hur man med utgångspunkt i generella modeller för beteende kan analysera faktorer som påverkar de ungas hälsobeteende. Med exempel från en kursplan om näring och kosthåll för åk 7 visar han hur elevernas eget engagemang och kunskaper kan utnyttjas. Lärarens roll i undervisningen blir att vara initiativtagare, tillrättaläggare, vägledare och inspiratör, samtidigt som läraren kan hjälpa eleverna till att tillägna sig sociala och praktiska färdigheter nödvändiga för att kunna välja hälsobefrämjande handlingsalternativ.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




