Sosialpsykologisk atferdsteori: Praktiske konsekvenser for hel­seundevisning i skolen

Författare

  • Knut-Inge Klepp

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54079

Abstract

Målet med hälsoundervisning i skolan är bland an­nat att påverka elevernas hälsorelaterade beteen­de. I denna artikel visar Knut-Inge Klepp hur man med utgångspunkt i generella modeller för beteen­de kan analysera faktorer som påverkar de ungas hälsobeteende. Med exempel från en kursplan om näring och kosthåll för åk 7 visar han hur elevernas eget engagemang och kunskaper kan utnyttjas. Lä­rarens roll i undervisningen blir att vara initiativtaga­re, tillrättaläggare, vägledare och inspiratör, samti­digt som läraren kan hjälpa eleverna till att tillägna sig sociala och praktiska färdigheter nödvändiga för att kunna välja hälsobefrämjande handlingsalterna­tiv.

Författarbiografi

Knut-Inge Klepp

Knut-Inge Klepp är forskare vid Senter for forsk­ning om helsefremmende arbeid, miljo og livsstil (HEMIL-senter) och vid Senter for internasjonal hel­se, Universitetet i Bergen.

Downloads

Publicerad

1993-02-01

Referera så här

Klepp, K.-I. (1993). Sosialpsykologisk atferdsteori: Praktiske konsekvenser for hel­seundevisning i skolen. Socialmedicinsk Tidskrift, 70(1), 20–26. https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54079

Nummer

Sektion

Tema: Hälsoarbete i skolan