Hur reagerar tonåringar på en konsekvent genomförd deltagarstyrd metod för hälsofostran?

Författare

  • Elisabeth Arborelius

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54083

Abstract

I en konsekvent elevcentrerad alternativ metod "Du bestämmer!" - belyste man processen och fann att eleverna använde sig av metoden på fyra sinsemel­lan mycket olika sätt:
- elever som väljer att prata om egna stora problem
- elever som använder sig mycket aktivt av den speciella metodiken
- elever som förhåller sig avvaktande och deltar relativt passivt
- elever som frustreras av metoden
Oavsett dessa fyra användningsområden, visade det sig att eleverna styrde innehållet mot huvudsak­ligen psykisk och social hälsa och att de uppnådde lika goda resultat. Åtskilliga fakta ger stöd för att de avgörande faktorerna i processen är: att eleverna känner sig personligt berörda, och att eleverna kän­ner att de själva kan agera och påverka sina liv.

Författarbiografi

Elisabeth Arborelius

Elisabeth Arborelius är docent i psykologi och verksam vid utvecklingsenheten för allmänmedicin vid Sollentuna vårdcentral i Stockholm.

Downloads

Publicerad

1993-02-01

Referera så här

Arborelius, E. (1993). Hur reagerar tonåringar på en konsekvent genomförd deltagarstyrd metod för hälsofostran?. Socialmedicinsk Tidskrift, 70(1), 32–39. https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54083

Nummer

Sektion

Tema: Hälsoarbete i skolan

Mest lästa artiklar av samma författare