Hur reagerar tonåringar på en konsekvent genomförd deltagarstyrd metod för hälsofostran?
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54083Abstract
I en konsekvent elevcentrerad alternativ metod "Du bestämmer!" - belyste man processen och fann att eleverna använde sig av metoden på fyra sinsemellan mycket olika sätt:
- elever som väljer att prata om egna stora problem
- elever som använder sig mycket aktivt av den speciella metodiken
- elever som förhåller sig avvaktande och deltar relativt passivt
- elever som frustreras av metoden
Oavsett dessa fyra användningsområden, visade det sig att eleverna styrde innehållet mot huvudsakligen psykisk och social hälsa och att de uppnådde lika goda resultat. Åtskilliga fakta ger stöd för att de avgörande faktorerna i processen är: att eleverna känner sig personligt berörda, och att eleverna känner att de själva kan agera och påverka sina liv.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




