Hälsofostran i skolan - en analys ur ett lärarperspektiv

Författare

  • Jörgen Svedbom

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54091

Abstract

Skolan tar hand om alla barn och ungdomar under den period, då deras livsstil formas. Det är därför viktigt att skolan kan erbjuda en hälsofrämjande miljö. Jörgen Svedbom, som är högstadielärare i naturorienterande ämnen,ger här en bild av aktuella tendenser inom skolans hälsoundervisning. Särskilt betonas risken för att skolan ska förstärka sociala skillnader i hälsa.

Författarbiografi

Jörgen Svedbom

Jörgen Svedbom har arbetat med hälsofrågor vid Länsskolnämnden i Jönköpings län och är engage­rad i fortbildning av skolpersonal inom hälso- och miljöområdet.

Downloads

Publicerad

1993-02-01

Referera så här

Svedbom, J. (1993). Hälsofostran i skolan - en analys ur ett lärarperspektiv. Socialmedicinsk Tidskrift, 70(1), 54–55. https://doi.org/10.62607/smt.v70i1.54091

Nummer

Sektion

Tema: Hälsoarbete i skolan