Skolans problem är inte bara skolproblem
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59117Abstract
Skolans utveckling är fast knuten till samhällets. I detta avsnitt tecknas välfärdssamhällets framväxt som i politisk enighet skett på industrisamhällets premisser, med en total anpassning till den ekonomiska tillväxtens villkor. Detta har givit oss en hög materiell levnadsstandard och frihet, men också svåra problem i familje- och arbetsliv.
Skolans målsättning var tidigare samhällsbevarande, men förändrades i och med enhetsskolans införande till att bli samhällsförändrande. De formella hindren för högre utbildning har undanröjts, men problem och missförhållanden i familjeliv och arbetsliv tränger sig in i skolan. De problem som i skolan yttrar sig som pedagogiska eller psykologiska, är i själva verket sociala och bottnar i motsättningar i barnens och familjernas ojämlika livsvillkor, och i vitt skilda kunskapssyner bland lärarna.
Det finns fortfarande djupt skilda uppfattningar om vilket samhälle vi skall ha och om vilka personligheter vi ska fostra, och dessa problem kan inte lösas inom skolans väggar.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




