Skolans problem är inte bara skolproblem

Författare

  • Björn Sandgren

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59117

Abstract

Skolans utveckling är fast knuten till samhällets. I detta avsnitt tecknas välfärdssamhällets fram­växt som i politisk enighet skett på industrisam­hällets premisser, med en total anpassning till den ekonomiska tillväxtens villkor. Detta har gi­vit oss en hög materiell levnadsstandard och frihet, men också svåra problem i familje- och arbetsliv.
Skolans målsättning var tidigare samhällsbe­varande, men förändrades i och med enhets­skolans införande till att bli samhällsföränd­rande. De formella hindren för högre utbildning har undanröjts, men problem och missförhål­landen i familjeliv och arbetsliv tränger sig in i skolan. De problem som i skolan yttrar sig som pedagogiska eller psykologiska, är i själva ver­ket sociala och bottnar i motsättningar i barnens och familjernas ojämlika livsvillkor, och i vitt skilda kunskapssyner bland lärarna.
Det finns fortfarande djupt skilda uppfattning­ar om vilket samhälle vi skall ha och om vilka personligheter vi ska fostra, och dessa problem kan inte lösas inom skolans väggar.

Författarbiografi

Björn Sandgren

Björn Sandgren är docent i pedagogik vid Gö­teborgs universitet och skolforskare.

Downloads

Publicerad

1982-04-01

Referera så här

Sandgren, B. (1982). Skolans problem är inte bara skolproblem . Socialmedicinsk Tidskrift, 59(3), 135. https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59117

Nummer

Sektion

Tema: Skolhälsovårdens möjligheter