Mellanstadieelever med gymnastiksvårigheter - Skolhälsovårdens roll

Författare

  • Hans Adler

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59133

Abstract

Vid en undersökning av elever på mellanstadiet i Halmstads kommun har 1,8 % av dessa av lärarna uppgivits ha gymnstiksvårigheter enligt givna kriterier. Dålig motorik, fetma, psykiska problem, svaga skolprestationer och lågt status i kamratgruppen var vanligare bland dessa ele­ver än i en kontrollgrupp. Vikten av att den enskilde eleven i första hand jämföres med sig själv i skolgymnastiken och gymnastikbetygets existensberättigande disku­teras likaså den otillfredsställande utbildningen av lärarna.
Skolhälsovården har en viktig roll i arbetet med elever med gymnastiksvårigheter, men de kan i många fall ha behov av hjälp och stöd även från verksamheter utanför såsom barn-­ och ungdomspsykiatri och pediatrik. Ett samar­bete med hemmet är viktigt för dessa elever.
Arbetet ingår i en doktorsavhandling från barn- och ungdomspsykiatriska kliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Författarbiografi

Hans Adler

Hans Adler tjänstgör som överläkare på barn­- och ungdomspsykiatriska mottagningen i Var­berg.

Downloads

Publicerad

1982-04-01

Referera så här

Adler, H. (1982). Mellanstadieelever med gymnastiksvårigheter - Skolhälsovårdens roll . Socialmedicinsk Tidskrift, 59(3), 190. https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59133

Nummer

Sektion

Tema: Skolhälsovårdens möjligheter