Mellanstadieelever med gymnastiksvårigheter - Skolhälsovårdens roll
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59133Abstract
Vid en undersökning av elever på mellanstadiet i Halmstads kommun har 1,8 % av dessa av lärarna uppgivits ha gymnstiksvårigheter enligt givna kriterier. Dålig motorik, fetma, psykiska problem, svaga skolprestationer och lågt status i kamratgruppen var vanligare bland dessa elever än i en kontrollgrupp. Vikten av att den enskilde eleven i första hand jämföres med sig själv i skolgymnastiken och gymnastikbetygets existensberättigande diskuteras likaså den otillfredsställande utbildningen av lärarna.
Skolhälsovården har en viktig roll i arbetet med elever med gymnastiksvårigheter, men de kan i många fall ha behov av hjälp och stöd även från verksamheter utanför såsom barn- och ungdomspsykiatri och pediatrik. Ett samarbete med hemmet är viktigt för dessa elever.
Arbetet ingår i en doktorsavhandling från barn- och ungdomspsykiatriska kliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




