Långvarigt sjuka barn i grundskolan

Författare

  • Bengt Jorming

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59135

Abstract

Utländska epidemiologiska studier på skolbarn visar att långvarigt somatiskt sjuka elever har signifikant sämre skolprestationer, signifikant mera beteendeproblematik och psykiska pro­blem än kontrollgruppsbarn. I artikeln redovisas preliminärdata från en svensk epidemiologisk studie omfattande samtliga elever i årskurserna 1, 4 och 8 utförd läsåret 1978/79 i Eskilstuna kommun. Andelen långvarigt sjuka barn i stu­dien var av samma storleksordning som i de utländska undersökningarna. De socioekono­miska bakgrundsfaktorerna bland de långvarigt sjuka barnen skilde sig inte från övriga popula­tionens. Beträffande skolprestationer, mätt i be­tyg, frekvens psykosociala problem och psyko­somatiska åkommor, förelåg endast obetydliga skillnader mellan de båda grupperna. Möjliga orsaker till resultaten diskuteras.

Författarbiografi

Bengt Jorming

Bengt Jorming är pediatriker och arbetade som 1:e skolläkare i Eskilstuna när studien gjordes. Arbetet utgår från barnkliniken, Huddinge sjuk­hus, samt Nordiska Hälsovårdshögskolan, Gö­teborg.

Downloads

Publicerad

1982-04-01

Referera så här

Jorming, B. (1982). Långvarigt sjuka barn i grundskolan . Socialmedicinsk Tidskrift, 59(3), 196. https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59135

Nummer

Sektion

Tema: Skolhälsovårdens möjligheter