Långvarigt sjuka barn i grundskolan
DOI:
https://doi.org/10.62607/smt.v59i3.59135Abstract
Utländska epidemiologiska studier på skolbarn visar att långvarigt somatiskt sjuka elever har signifikant sämre skolprestationer, signifikant mera beteendeproblematik och psykiska problem än kontrollgruppsbarn. I artikeln redovisas preliminärdata från en svensk epidemiologisk studie omfattande samtliga elever i årskurserna 1, 4 och 8 utförd läsåret 1978/79 i Eskilstuna kommun. Andelen långvarigt sjuka barn i studien var av samma storleksordning som i de utländska undersökningarna. De socioekonomiska bakgrundsfaktorerna bland de långvarigt sjuka barnen skilde sig inte från övriga populationens. Beträffande skolprestationer, mätt i betyg, frekvens psykosociala problem och psykosomatiska åkommor, förelåg endast obetydliga skillnader mellan de båda grupperna. Möjliga orsaker till resultaten diskuteras.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i SMT behåller upphovsrätten till sina verk.




