”Vi får lära oss helt nya sätt att tänka nu!”

En studie om bildämnet och flytande genusidentifiering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2023.2.922

Keywords:

art education , compulsory school, gender fluid identity, inclusion, visual art

Abstract

This study investigates the potential to encompass questions about transgender and gender fluid identity in the school subject visual art in compulsory school years 7-9. A qualitative semi-structured focus group interview was made with five visual art teachers who discuss visual art in relation to its potential to support personal development, exploration of identity and gender orientation in art education. The article discusses in what way visual art as a school subject can function as communicative support for pupils with gender fluid identity and in what way transgender individuals and individuals with gender fluid identity can be included in the art education in school. The results show that the visual art teachers believe that the subject visual art is a significant tool for pupils in communicating an inner dialogue with an external world. The results also show that multimodal methods give pupils the opportunity to be exploratory and uncertain as well as support them in communicating what is unsaid and unwritten when exploring ongoing changes in gender identity. Visual arts can thus be a forum for pupils to talk about questions concerning transgender and gender fluid identification and serve as a democratic tool to counteract exclusion.

References

REFERENSER

Addison, N. (2005). Expressing the not-said: Art and design and the formation of sexual identities. International Journal of Art & Design Education, 24(1), 20-30. DOI: 10.1111/j.1476-8070.2005.00420.x

Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Reflexive methodology (3e uppl.). SAGE Publications.

Atkinson, R., & Flint, J. (2001). Accessing hidden and hard-to-reach populations: Snowball research strategies. Social research update, 33(1), 1-4. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:18329077

Bergström, H. (2007). Kön och förändring kontinuitet och normalitet i anhörigas relationer till transsexuella [Doktorsavhandling, Stockholms universitet].

Bremer, S. (2017). Kroppslinjer: kön, transsexualism och kropp i berättelser om könskorrigering [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. GUPEA. http://hdl.handle.net/2077/26653

Butler, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. Routledge.

Dittman, R., & Meecham, P. (2006). Transgender and art in the school curriculum. Sex Education, 6(4), 403–414. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1530235

Drotner, K. (2004). At skabe sig - selv: ungdom, æstetik, pædagogik. (6e uppl.). Gyldendal.

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=celex%3A32016R0679

Hall, S., & Du Gay, P. (red.). (1996). Questions of cultural identity. Sage Publications.

Hellman, A. (2014). Intermezzon i medieundervisningen. Gymnasieelevers visuella röster och subjektspositioneringar [Licenciatsavhandling, Göteborgs universitet]. GUPEA. http://hdl.handle.net/2077/37212

Hellman, A., & Lind, U. (2019). Gendered interventions: Changes in visual art education in Sweden: Discourses, practices and materiality. Research in Arts and Education, (2), 257–277. DOI: 10.54916/rae.118980

Häggström, M. (2020). Estetiska erfarenheter i naturmöten: en fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växlighet och undervisning [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. GUPEA. http://hdl.handle.net/2077/62583

Illeris, K., Katznelson, N., Simonsen, B., & Ulriksen, L. (2002). Ungdom, identitet og uddannelse. Roskilde Universitetsforlag.

Jackson, M. (2011). Re-presenting gender fluid identity in a contemporary arts practice. [Doktorsavhandling, Edith Cowan University]. https://ro.ecu.edu.au/theses/430

Kress, G., Jewitt, C., Ogborn, J., & Tsatsarelis, C. (2001). Multimodal teaching and learning. Continuum.

Lind, U. (2010). Blickens ordning: bildspråk och estetiska lärprocesser som kulturform och kunskapsform [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. Stockholms universitet.

Lindstrand, F. (2006). Att göra skillnad: representation, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. Stockholms universitet.

Marklund, F. (2020). Bilder som berättar: om kunskap, makt och traditioner i grundskolans undervisning [Doktorsavhandling, Umeå universitet]. Diva. https://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1378849

Marner, A., Örtegren, H., & Segerholm, C. (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003: Bild: Ämnesrapport. Skolverket. https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6553a9/1553958486004/pdf1385.pdf

Marner, A., & Örtegren, H. (2015). Bild i grundskolan : en nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9. Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3497

Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor. (MUCF, 2019). Stödjande och stärkande - Unga hbtq- personers röster om identitetsstärkande och hälsofrämjande faktorer. https://www.mucf.se/publikationer/stodjande-och-starkande

Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor. (MUCF, 2022). Nationella ungdomsenkät, och Folkhälsomyndighetens enkät ”Jag är inte ensam, det finns andra som jag”- Unga hbtqi-personers levnadsvillkor. https://www.mucf.se/sites/default/files/2022/06/MUCF-RAPPORT-2022-Unga%20hbtqi-personers%20levnadsvillkor.pdf

Nyberg, L. (2018). Skolledare måste skapa en trygg miljö för unga hbtq-personer. Myndigheten för ungdoms och cevilsamhällsfrågor. https://www.mucf.se/om-oss/aktuellt/skolledare-maste-skapa-en-trygg-miljo-unga-hbtq-personer

RSFL Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter. (2023). Begreppsordlista. https://www.rfsl.se/hbtqi-fakta/begreppsordlista/

Skolinspektionen. (2018). Sex och samledvnadsundervisning. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2018/sex--och-samlevnadsundervisning/

Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: Reviderad 2019 (6e uppl.). https://www.skolverket.se/download/18.35e3960816b708a596c3965/1567674229968/pdf4206.pdf

Skolverket. (2015). Bild i skolan. En nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3497

Skolverket. (2022a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718

Skolverket. (2022b). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. Grundskolan. https://www.skolverket.se/publikationer?id=9785

SOU 2017:92. Transpersoner i Sverige. Förslag för stärkt ställning och bättre levnadsvillkor. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2017/11/sou-201792/

Svaleryd, K., & Hjertson, M. (2012). Likabehandling i förskola och skola. Liber förlag AB.

Ungdomsstyrelsen. (2010). Hon, hen, han - En analys av hälsosituationen för homosexuella och bisexuellaungdomarsamt förunga transpersoner. https://www.mucf.se/publikationer/hon-hen-han

Utbildningsdepartementet. Promemoria 2020-01-20 U2020/00176/UH. Ökad kompetens om neuropsykiatriska svårigheter och sex och samlevnad i lärarutbildningarna. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2020/01/okad-kompetens-om-neuropsykiatriska-svarigheter-och-sex-och-samlevnad-i-lararutbildningarna/

Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk - samhällsvetenskaplig forskning. https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2002-01-08-forskningsetiska-principer-inom-humanistisk-samhallsvetenskaplig-forskning.html

Wibeck, V., Fangen, K., & Sellerberg, A-M. (red.). (2011). Många möjliga metoder. Studentlitteratur.

Wikberg, S. (2014). Bland själporträtt och parafraser; Om kön och skolans bildundervisning [Doktorsavhandling, Umeå universitet]. DIVA. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:745557/fulltext01.pdf

Wilkinson, S. (1998). Focus group methodology: A review. International Journal of Social Research Methodology, 1, 181-203. DOI: 10.1080/13645579.1998.10846874

Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod. Studentlitteratur.

Åsén, G. (2006). Uttryck, intryck, avtryck – Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning - Varför bild i skolan– en historisk tillbakablick på argument för ett marginaliserat skolämne. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25bf3/1529480529084/Uttryck-intryck-avtryck_VR_2006.pdf

Åsén, G. (red.). (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber.

Öhman-Gullberg, L. (2008). Laddade bilder: representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. DIVA. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:199640/FULLTEXT01.pdf

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

Jansson Hydén, K. (2023). ”Vi får lära oss helt nya sätt att tänka nu!” : En studie om bildämnet och flytande genusidentifiering . Educare, (2), 148–185. https://doi.org/10.24834/educare.2023.2.922

Issue

Section

Articles