”Vi får lära oss helt nya sätt att tänka nu!”
En studie om bildämnet och flytande genusidentifiering
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2023.2.922Keywords:
art education , compulsory school, gender fluid identity, inclusion, visual artAbstract
This study investigates the potential to encompass questions about transgender and gender fluid identity in the school subject visual art in compulsory school years 7-9. A qualitative semi-structured focus group interview was made with five visual art teachers who discuss visual art in relation to its potential to support personal development, exploration of identity and gender orientation in art education. The article discusses in what way visual art as a school subject can function as communicative support for pupils with gender fluid identity and in what way transgender individuals and individuals with gender fluid identity can be included in the art education in school. The results show that the visual art teachers believe that the subject visual art is a significant tool for pupils in communicating an inner dialogue with an external world. The results also show that multimodal methods give pupils the opportunity to be exploratory and uncertain as well as support them in communicating what is unsaid and unwritten when exploring ongoing changes in gender identity. Visual arts can thus be a forum for pupils to talk about questions concerning transgender and gender fluid identification and serve as a democratic tool to counteract exclusion.
References
REFERENSER
Addison, N. (2005). Expressing the not-said: Art and design and the formation of sexual identities. International Journal of Art & Design Education, 24(1), 20-30. DOI: 10.1111/j.1476-8070.2005.00420.x
Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Reflexive methodology (3e uppl.). SAGE Publications.
Atkinson, R., & Flint, J. (2001). Accessing hidden and hard-to-reach populations: Snowball research strategies. Social research update, 33(1), 1-4. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:18329077
Bergström, H. (2007). Kön och förändring kontinuitet och normalitet i anhörigas relationer till transsexuella [Doktorsavhandling, Stockholms universitet].
Bremer, S. (2017). Kroppslinjer: kön, transsexualism och kropp i berättelser om könskorrigering [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. GUPEA. http://hdl.handle.net/2077/26653
Butler, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. Routledge.
Dittman, R., & Meecham, P. (2006). Transgender and art in the school curriculum. Sex Education, 6(4), 403–414. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1530235
Drotner, K. (2004). At skabe sig - selv: ungdom, æstetik, pædagogik. (6e uppl.). Gyldendal.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=celex%3A32016R0679
Hall, S., & Du Gay, P. (red.). (1996). Questions of cultural identity. Sage Publications.
Hellman, A. (2014). Intermezzon i medieundervisningen. Gymnasieelevers visuella röster och subjektspositioneringar [Licenciatsavhandling, Göteborgs universitet]. GUPEA. http://hdl.handle.net/2077/37212
Hellman, A., & Lind, U. (2019). Gendered interventions: Changes in visual art education in Sweden: Discourses, practices and materiality. Research in Arts and Education, (2), 257–277. DOI: 10.54916/rae.118980
Häggström, M. (2020). Estetiska erfarenheter i naturmöten: en fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växlighet och undervisning [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. GUPEA. http://hdl.handle.net/2077/62583
Illeris, K., Katznelson, N., Simonsen, B., & Ulriksen, L. (2002). Ungdom, identitet og uddannelse. Roskilde Universitetsforlag.
Jackson, M. (2011). Re-presenting gender fluid identity in a contemporary arts practice. [Doktorsavhandling, Edith Cowan University]. https://ro.ecu.edu.au/theses/430
Kress, G., Jewitt, C., Ogborn, J., & Tsatsarelis, C. (2001). Multimodal teaching and learning. Continuum.
Lind, U. (2010). Blickens ordning: bildspråk och estetiska lärprocesser som kulturform och kunskapsform [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. Stockholms universitet.
Lindstrand, F. (2006). Att göra skillnad: representation, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. Stockholms universitet.
Marklund, F. (2020). Bilder som berättar: om kunskap, makt och traditioner i grundskolans undervisning [Doktorsavhandling, Umeå universitet]. Diva. https://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1378849
Marner, A., Örtegren, H., & Segerholm, C. (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003: Bild: Ämnesrapport. Skolverket. https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6553a9/1553958486004/pdf1385.pdf
Marner, A., & Örtegren, H. (2015). Bild i grundskolan : en nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9. Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3497
Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor. (MUCF, 2019). Stödjande och stärkande - Unga hbtq- personers röster om identitetsstärkande och hälsofrämjande faktorer. https://www.mucf.se/publikationer/stodjande-och-starkande
Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor. (MUCF, 2022). Nationella ungdomsenkät, och Folkhälsomyndighetens enkät ”Jag är inte ensam, det finns andra som jag”- Unga hbtqi-personers levnadsvillkor. https://www.mucf.se/sites/default/files/2022/06/MUCF-RAPPORT-2022-Unga%20hbtqi-personers%20levnadsvillkor.pdf
Nyberg, L. (2018). Skolledare måste skapa en trygg miljö för unga hbtq-personer. Myndigheten för ungdoms och cevilsamhällsfrågor. https://www.mucf.se/om-oss/aktuellt/skolledare-maste-skapa-en-trygg-miljo-unga-hbtq-personer
RSFL Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter. (2023). Begreppsordlista. https://www.rfsl.se/hbtqi-fakta/begreppsordlista/
Skolinspektionen. (2018). Sex och samledvnadsundervisning. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2018/sex--och-samlevnadsundervisning/
Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: Reviderad 2019 (6e uppl.). https://www.skolverket.se/download/18.35e3960816b708a596c3965/1567674229968/pdf4206.pdf
Skolverket. (2015). Bild i skolan. En nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3497
Skolverket. (2022a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Skolverket. (2022b). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. Grundskolan. https://www.skolverket.se/publikationer?id=9785
SOU 2017:92. Transpersoner i Sverige. Förslag för stärkt ställning och bättre levnadsvillkor. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2017/11/sou-201792/
Svaleryd, K., & Hjertson, M. (2012). Likabehandling i förskola och skola. Liber förlag AB.
Ungdomsstyrelsen. (2010). Hon, hen, han - En analys av hälsosituationen för homosexuella och bisexuellaungdomarsamt förunga transpersoner. https://www.mucf.se/publikationer/hon-hen-han
Utbildningsdepartementet. Promemoria 2020-01-20 U2020/00176/UH. Ökad kompetens om neuropsykiatriska svårigheter och sex och samlevnad i lärarutbildningarna. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2020/01/okad-kompetens-om-neuropsykiatriska-svarigheter-och-sex-och-samlevnad-i-lararutbildningarna/
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk - samhällsvetenskaplig forskning. https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2002-01-08-forskningsetiska-principer-inom-humanistisk-samhallsvetenskaplig-forskning.html
Wibeck, V., Fangen, K., & Sellerberg, A-M. (red.). (2011). Många möjliga metoder. Studentlitteratur.
Wikberg, S. (2014). Bland själporträtt och parafraser; Om kön och skolans bildundervisning [Doktorsavhandling, Umeå universitet]. DIVA. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:745557/fulltext01.pdf
Wilkinson, S. (1998). Focus group methodology: A review. International Journal of Social Research Methodology, 1, 181-203. DOI: 10.1080/13645579.1998.10846874
Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod. Studentlitteratur.
Åsén, G. (2006). Uttryck, intryck, avtryck – Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning - Varför bild i skolan– en historisk tillbakablick på argument för ett marginaliserat skolämne. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25bf3/1529480529084/Uttryck-intryck-avtryck_VR_2006.pdf
Åsén, G. (red.). (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber.
Öhman-Gullberg, L. (2008). Laddade bilder: representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. DIVA. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:199640/FULLTEXT01.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Katarina Jansson Hydén

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.