Gästredaktören har ordet! Kritiska perspektiv på bedömning och dokumentation
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2015.2.1130References
Alexander, Robin (2010). (Red.), Children, their World, their Education. Final report and recommendations of the Cambridge Primary Review. New York: Routledge.
Andreasson, Ingela, Asp-Onsjö, Lisa & Isaksson, Joakim (2013). Lessons learned from research on individual educational plans in Sweden: obstacles, opportunities and future challenges. European Journal of Special Needs Education, 28(4), 413-426.
Asp-Onsjö, Lisa (2011). Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan. Educare, 11(2), 39-56.
Asp-Onsjö, Lisa (2014). Dokumentation, åtgärdsprogram och inkludering I en skola för alla eller I en skola på marknadens villkor? I Olof Franck (Red.), Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola. Lund: Studentlitteratur.
Bunar, Nihad (2010). The Controlled School Market and Urban Schools in Sweden. Journal of School Choice, 4(1), 47-73.
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I Ulf Peder Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (Red.), Lärande, skola, bildning (s. 559-589). Stockholm: Natur & Kultur.
Fejan Ljunghill, Lena & Svensson, Sten (2006). Motbok – om det ideologiska sveket mot skolan. Stockholm: Lärarförbundet.
Hall, Patrik (2013). Managementbyråkrati – organisatorisk makt i svensk offentlig förvaltning. Stockholm: Liber.
Hopmann, Stefan (2008). No child, no school, no state left behind: schooling in the age of accountability. Journal of Curriculum Studies, 40(4), 417-456.
Hyltegren, Gunnar (2014). Vaghet och vanmakt - 20 år med kunskapskrav i den svenska skolan. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
Isling, Åke (1980). Kampen för och emot en demokratisk skola. Stockholm: Sober.
Jönsson, Anders (2011). Formativ bedömning. I Agneta Hult & Anders Olofsson (Red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 212-227). Stockholm: Natur & Kultur.
Klapp, Alli, Cliffordson, Christina & Gustafsson, Jan-Eric (2014). The effect of being graded on later acheivements: evidence from 13-year olds in Swedish compulsory school. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. Recieved from internet http://dx.doi.org/10.1080/01443410.2014.933176
Liedman, Sven-Eric (2012). Hets: en bok om skolan. Stockholm: Bonniers.
Lundahl, Lisbeth (2005). A matter of self-governance and control: The reconstruction of Swedish education policy - 1980-2003. European Education, 37(1), 10-25.
Lundahl, Christian (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Norstedts.
Lundahl, Christian (2014). Bedömning – att veta vad andra vet. I Ulf Peder Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (Red.), Lärande, skola, bildning (s. 519-557). Stockholm: Natur & Kultur.
Lundgren, Ulf Peder (1979). Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori. Stockholm: Liber.
Ozga, Jenny, Dahler-Larsen, Peter, Segerholm, Christina & Simola, Hannu (Reds.), (2011). Fabricating quality in education: Data and governance in Europe, London: Routledge.
Ravitch, Diane (2011). The death and life of the great American school system. How testing and choice are undermining education. New York: Basic Books.
SOU 1948:27. 1946-års skolkommissions betänkande med förslag till riktlinjer för det svenska skolväsendets utveckling. Stockholm: Ecklisiastikdepatementet.
Skolverket (2012). Betygsinflation – betygen och den faktiska kunskapsutvecklingen. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2013). PISA 2012. 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Stockholm: Fritzes.
