Gästredaktören har ordet! Kritiska perspektiv på bedömning och dokumentation

Authors

  • Lisa Asp-Onsjö Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2015.2.1130

References

Alexander, Robin (2010). (Red.), Children, their World, their Education. Final report and recommendations of the Cambridge Primary Review. New York: Routledge.

Andreasson, Ingela, Asp-Onsjö, Lisa & Isaksson, Joakim (2013). Lessons learned from research on individual educational plans in Sweden: obstacles, opportunities and future challenges. European Journal of Special Needs Education, 28(4), 413-426.

Asp-Onsjö, Lisa (2011). Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska skolan. Educare, 11(2), 39-56.

Asp-Onsjö, Lisa (2014). Dokumentation, åtgärdsprogram och inkludering I en skola för alla eller I en skola på marknadens villkor? I Olof Franck (Red.), Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola. Lund: Studentlitteratur.

Bunar, Nihad (2010). The Controlled School Market and Urban Schools in Sweden. Journal of School Choice, 4(1), 47-73.

Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I Ulf Peder Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (Red.), Lärande, skola, bildning (s. 559-589). Stockholm: Natur & Kultur.

Fejan Ljunghill, Lena & Svensson, Sten (2006). Motbok – om det ideologiska sveket mot skolan. Stockholm: Lärarförbundet.

Hall, Patrik (2013). Managementbyråkrati – organisatorisk makt i svensk offentlig förvaltning. Stockholm: Liber.

Hopmann, Stefan (2008). No child, no school, no state left behind: schooling in the age of accountability. Journal of Curriculum Studies, 40(4), 417-456.

Hyltegren, Gunnar (2014). Vaghet och vanmakt - 20 år med kunskapskrav i den svenska skolan. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

Isling, Åke (1980). Kampen för och emot en demokratisk skola. Stockholm: Sober.

Jönsson, Anders (2011). Formativ bedömning. I Agneta Hult & Anders Olofsson (Red.), Utvärdering och bedömning i skolan (s. 212-227). Stockholm: Natur & Kultur.

Klapp, Alli, Cliffordson, Christina & Gustafsson, Jan-Eric (2014). The effect of being graded on later acheivements: evidence from 13-year olds in Swedish compulsory school. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. Recieved from internet http://dx.doi.org/10.1080/01443410.2014.933176

Liedman, Sven-Eric (2012). Hets: en bok om skolan. Stockholm: Bonniers.

Lundahl, Lisbeth (2005). A matter of self-governance and control: The reconstruction of Swedish education policy - 1980-2003. European Education, 37(1), 10-25.

Lundahl, Christian (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Norstedts.

Lundahl, Christian (2014). Bedömning – att veta vad andra vet. I Ulf Peder Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (Red.), Lärande, skola, bildning (s. 519-557). Stockholm: Natur & Kultur.

Lundgren, Ulf Peder (1979). Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori. Stockholm: Liber.

Ozga, Jenny, Dahler-Larsen, Peter, Segerholm, Christina & Simola, Hannu (Reds.), (2011). Fabricating quality in education: Data and governance in Europe, London: Routledge.

Ravitch, Diane (2011). The death and life of the great American school system. How testing and choice are undermining education. New York: Basic Books.

SOU 1948:27. 1946-års skolkommissions betänkande med förslag till riktlinjer för det svenska skolväsendets utveckling. Stockholm: Ecklisiastikdepatementet.

Skolverket (2012). Betygsinflation – betygen och den faktiska kunskapsutvecklingen. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2013). PISA 2012. 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Stockholm: Fritzes.

Downloads

Published

2015-06-01

How to Cite

Asp-Onsjö, L. (2015). Gästredaktören har ordet! Kritiska perspektiv på bedömning och dokumentation. Educare, (2), 7–18. https://doi.org/10.24834/educare.2015.2.1130