Konstruktion och bedömning av förmågan att läsa (och förstå) skönlitterär text
Två nedslag i det nationella provets läsförståelsedel, åk 9
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2014.1.1162Keywords:
domain, national assessments, reading skills, reading, validityAbstract
This article discusses the validity of reading comprehension measurements in the 9th grade national assessments of Swedish. It argues for the necessity of establishing suitable construct definitions of reading comprehension before any valid inferences are to be made from students’ test results. Theory of assessment and theory of literary response are drawn upon in order to analyze, on item level, the way in which good reading comprehension is represented in the test. The results demonstrate two different types of shortcomings related first of all to inadequate construct definitions. The first problem is the narrow perspective from which acceptable interpretations in student’s literary responses are defined. The second problem is the priority given to quantitative over qualitative facets when assessing students’ constructed responses.
References
Agrell, Beata (2009). Mellan raderna: Till frågan om textens appellstruktur. I Staffan Thorson och Christer Ekholm (Red.), Främlingskap och främmandegöring: Förhållningssätt till skönlitetratur i universitetsundervisningen (ss. 19–148). Göteborg: Daidalos.
Appleyard, Joseph A. (1991). Becoming a Reader: The Experience of Fiction from Childhood to Adulthood. Cambridge: Cambridge U.P.
Attridge, Derek (2004). The Singularity of Literature. Oxon: Routledge.
Campbell, Douglas (1976). Assessing the impact of planned social change. Paper 8. Occasional Paper Series. Dartmouth College. Hämtad från https://www.globalhivmeinfo.org/CapacityBuilding/ Occasional Papers/08 Assessing the Impact of Planned Social Change.pdf 2013-01-05.
Enkvist, Inger (2011). Därför är finländska skolan så framgångsrik. I Dagens Nyheter, 2011-04-06.
Forsberg, Eva & Lundahl, Christian (2010). Kunskapsbedömningar som styrmedia. Utbildning & Demokrati, 15(3), 7–29.
af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2013). Fel, men rätt på något sätt. En analys av elevers nollsvar enligt PIRLS-provet. I Gustaf Skar & Michael Tengberg (Red.), Läsning (ss. 37–55). Stockholm: Svensklärarföreningen/Natur & Kultur.
Göransson, Mattias (1998). Liten julnovell. I Dagens Nyheter, 1998-12-18.
Hultin, Eva (2006). Samtalsgenrer i gymnasieskolans litteraturundervisning. En ämnesdidaktisk studie. Örebro Studies in Education, 16. Örebro universitet, Pedagogiska institutionen.
Koretz, Daniel (2008). Measuring Up: What Educational Testing Really Tells Us. Cambridge MA: Harvard U.P.
Malmgren, Lars-Göran (1983). Litteraturreception och litteraturpedagogik: Utgångspunkter för ett forskningsprojekt. Lund: LU.
Mehrstam, Christian (2009). Textteori för läsforskare. Göteborg: Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.
Messick, Samuel (1989). Validity. I R.L. Linn (Red.). Educational Measurement (3:e uppl., ss. 13–103). New York: Macmillan.
Nilsson, Ulf (1998). Fyra berättelser. Stockholm: Bonnier Carlsen.
Nuttall, Desmond L. (1987). The validity of assessments. European Journal of Psychology of Education, 2(2), 109–118.
Pettersson, Daniel (2008). Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan. Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen.
Rosenblatt, Louise (1978). The Reader, the Text, the Poem: The Transactional Theory of the Literary Work. Carbondale & Edwardsville: Southern Illinois U.P.
Skolinspektionen (2011). Lika eller olika: Omrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan. Stockholm: Skolinspektionen.
Skolverket (2006). Bedömningsanvisningar: Under ytan. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2011). Bedömningsanvisningar: Eld och lågor. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2012). Ämnesproven 2011 i grundskolans årskurs 9 och specialskolans årskurs 10. Stockholm: Skolverket.
SOU 2012:65. Läsandets kultur. Slutbetänkande av Litteraturutredningen. Kulturdepartementet. Stockholm: Fritzes.
Stobart, Gordon & Eggen, Theo (2012). High-stakes-testing – value, fairness and consequences. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 19(1), 1–6.
Wedin, Åsa (2010). Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102–114.
Wiksten Folkeryd, Jenny & af Geijerstam, Åsa (2008). Textanalyser av ett lästest: Konstruktion av läsförståelse i PIRLS 2006. Konferenspaper presenterat vid Svenskans beskrivning 30, Stockholm 10–11 oktober 2008.
Wiliam, Dylan (2010). What counts as evidence of educational achievement? The role of constructs in the pursuit of equity in assessment. Review of Research in Education, 34, 254–284.
