Från förorten till innerstaden och tillbaka igen
Gymnasieskolan, valfriheten och den segregerade staden
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2012.1.1191Keywords:
Free school choice, immigrant suburbs, integration, territorial stigmatization, urban spaceAbstract
The freedom to choose which school you want to attend in the Swedish school system can be understood as an opportunity to overcome the urban segregation. Each year there are pupils from the suburb of Beryd in Gothenburg, who choose to leave their suburb to attend an upper secondary school in the inner city. But several of these pupils choose to return to the upper secondary school in Beryd. The aim of this article was to study why these pupils choose to leave Beryd, and why they return. Through interviews with ten pupils at Berydsgymnasiet we examined how the shift between the suburb and the inner city raised questions concerning identity, place and belonging. The study shows how the pupils encounter with the inner city schools is connected with a strong feeling of alienation and non-belonging, an experience that is highly related to the segregated and hierarchically structured urban space.
References
Andersson, Roger, Bråmå, Åsa & Hogdal, Jon (2009). Fattiga och rika – segregationen ökar: Flyttningsmönster och boendesegregation i Göteborg 1990 – 2006. Göteborg: Göteborgs Stadskansli.
Alinia, Minoo (2006). Invandraren, ”förorten” och maktens rumsliga förankring. I SOU 2006:73, Den segregerande integrationen: Om social sammanhållning och dess hinder (ss. 63-90). Stockholm: Fritze.
Arnstberg, Karl-Olov (2000). Miljonprogrammet. Stockholm: Carlsson.
Beach, Dennis, Gordon, Tuula, & Lahelma, Elina (Eds.). (2003). Democratic education: Ethnographic challanges. London: Tufnell.
Bourdieu, Pierre, & Wacquant, Loïc (1992). An invitation to reflexive sociology. Cambridge: Polity Press.
Bunar, Nihad (2001). Skolan mitt i förorten: Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism. Stockholm: Symposion.
Bunar, Nihad & Kallstenius, Jenny (2007). Valfrihet och integration i Stockholms grundskolor. Stockholm: Utbildningsförvaltningen, Stockholm Stad.
Bunar, Nihad (2009). När marknaden kom till förorten: Valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor. Lund: Studentlitteratur.
Dikeç, Mustafa (2007). Badlands of the Republic: Space, politics and urban policy. Oxford: Blackwell Publishing.
Embrick, David (2008). Encyclopedia of Race, Ethnicity, and Society. London: Sage.
Englund, Tomas (Red.). (2004). Utbildningspolitiskt systemskifte. Stockholm: HSL Förlag.
Fanon, Frantz (1997). Svart hud, vita masker. Göteborg: Daidalos.
Hall, Caroline (2010). Empirical essays on education and social insurance policies. Uppsala: Department of economics, Uppsala University.
Hall, Stuart (1992). The West and the Rest: Discourse and Power. In S. Hall & B. Gieben (Eds.), Formations of Modernity (pp. 275-331). Cambridge: Polity Press.
Hall, Stuart (2003). The spectacle of the ”Other”. In S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices (pp. 223-279). London: Sage.
Johansson, Anna (2005). Narrativ metod och teori: Med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, Thomas & Hammarén, Nils (2010). Konsten att välja rätt spårvagn: En studie av segregation, skolval och unga människors studieplaner. Sociologisk Forskning, 47, (1), 51-71.
Jonsson, Rickard (2007). Blatte betyder kompis: Om maskulinitet och språk i en högstadieskola. Stockholm: Ordfront.
Kallstenius, Jenny (2010). De mångkulturella innerstadsskolorna: Om skolval, segregation och utbildningsstrategier i Stockholm. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis.
Kamali, Masoud (2006). Den segregerande integrationen. I SOU 2006:73, Den segregerande integrationen: Om social sammanhållning och dess hinder (ss. 7-28). Stockholm: Fritze.
Kvale, Steinar (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
León Rosales, René (2010). Vid framtidens hitersta gräns: Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola. Stockholm; Botkyrka: Mångkulturellt centrum.
Lindbom, Anders & Almgren, Ellen (2007). Valfrihetens effekter på skolornas elevsammansättning: Skolsegregationen i Sverige. I A. Lindbom (Red.), Friskolorna och framtiden: Segregation, kostnader och effektivitet (ss. 89-118). Stockholm: Institutet för framtidsstudier.
Lindbäck, Jonas & Sernhede, Ove (2010). Det ”integrerade” gymnasiet och den segregerade staden: Elevers berättelser om det urbana rummet och platsens betydelse. Utbildning & demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspedagogik, 19(1), 115-140.
Möller, Åsa (2010). Den ”goda” mångfalden. Utbildning & demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspedagogik, 19(1), 85-106.
OECD (1998). Territorial Develpoment: Integrating Distressed Urban Areas. Paris: OECD.
Proposition 1991/1992:95. Om valfrihet och fristående skolor. Stockholm: Regeringskansliet.
Ristilammi, Per-Markku (1994). Rosengård och den svarta poesin: En studie av modern annorlundahet. Stockholm: Symposion.
Robertson, Alexa (2005). Narrativanalys. I G. Bergström & K. Boréus (Red.), Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig text och diskursanalys (ss. 219-262). Lund: Studentlitteratur.
Said, Edward (1978). Orientalism. New York: Random House.
Schwartz, Anneli (2010). Att nollställa bakgrunder för en effektiv skola. Utbildning & demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspedagogik, 19, (1), 45-62.
Sernhede, Ove (2002). AlieNation is My Nation: Hiphop och unga mäns utanförskap i Det Nya Sverige. Stockholm: Ordfront.
Sernhede, Ove (2006). Förortens ’hotfulla’ unga män. I M. Kamali (Red.), Den segregerande integrationen: Om social sammanhållning och dess hinder (ss. 91-123). Stockholm: SOU, 2006:73.
Sernhede, Ove & Johansson, Thomas (2006). Inledning. Postindustrialism, globala städer och migration. I O. Sernhede & T. Johansson (Red.), Storstadens omvandlingar: Postindustrialism, globalisering och migration. Göteborg och Malmö (ss. 9-22). Göteborg: Daidalos.
Sernhede, Ove (2009). Territoriell stigmatisering, ungas informella lärande och skolan i det postindustriella samhället. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspedagogik, 18(1), 7-32.
Skolverket (2009). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Stockholm: Skolverket.
Soja, Edward W. (2000). Postmetropolis: Critical studies of cities and regions. Oxford: Blackwell.
SOU 2000:39. Välfärd och skola: Antologi från Kommitén Välfärdsbokslut. Stockholm: Fritzes offentliga publikationer.
Söderström, Martin & Uusitalo, Roope (2005). Vad innebär införandet av fritt skolval i Stockholm för segregeringen i skolan? IFAU: Rapport 2005:2.
Wacquant, Loïc (1999). Urban Marginality in the Coming Millenium. Urban Studies, 36(10), 1639–1647.
Gymnasieantagningen i Göteborg. Hämtad den 22 juni 2010 från: http://www.indranet.se/.
Social rapport 2010 (2010). Socialstyrelsen: Stockholm.
Göteborg Utbildning. Hämtad den 10 juli 2009 från: http://www.goteborg.se/wps/portal/utbildning.
Göteborgssamhällets utveckling 2009 (2009). Göteborg: Stadskansliet.
