Den retoriska arbetsprocessens betydelse för möjligheten att framstå med starkt och trovärdigt ethos i muntlig framställning

Authors

  • Cecilia Olsson Jers Malmö University

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2011.1.1219

Keywords:

ethos, oral communication, the rhetorical process, oral presentation, establish ethos, build ethos

Abstract

Ethos is the part of a person’s identity he or she needs to be able to speak and write with credibility in different communicative situations. Ethos emerges through language, body, thought and action. In each context, we establish our ethos, at the same time as ethos paradoxically is a consequence of context. Ethos is closely related to the language and the expressions we use, and can use, in various types of communication situations. The adolescents in this article report that they experience an imbalance between the teaching of writing and oral communication, although the rhetorical process is the same for written and oral compositions. However, the longitudinal analysis of the teaching process shows that the imbalance students experience is explained by the fact that the rhetorical process (intellectio, inventio, dispositio, elocutio, memoria and actio / pronuntiatio) is treated differently in written and oral composition. Students are offered few opportunities to work on their preparations oral presentation since the emphasis is rather on the practical performance - actio / pronuntiatio. This gives students more opportunities to establish ethos in front of each other than to build ethos together with others.

References

Adelmann, Kent (2009). Konsten att lyssna: didaktiskt lyssnande i skola och utbildning. Lund: Studentlitteratur.

Alcorn, Marshall W. Jr (1994). Self-structure as a rhetorical device: modern ethos and the divisiveness of self. I Baumlin, James S. & Baumlin, Tita French (red.) Ethos: new essays in rhetorical and critical theory. (ss. 363). Dallas: Southern Methodist University Press.

Andersen, Øivind (2002). I retorikkens hage. Oslo: Universitetsforlaget. Första publicering 1995

Aristoteles (2007). On rhetoric: a theory of civic discourse. New York: Oxford University Press. Första publicering 1991

Baumlin, James S. (1994). Introduction: positioning ethos in historical and contemporery theory. I Baumlin, James S. & Baumlin, Tita French (red.) Ethos: new essays in rhetorical and critical theory. (ss. ii-xxxi). Dallas: Southern Methodist University Press.

Bergman, Lotta (2007). Gymnasieskolans svenskämnen: en studie av svenskundervisningen i fyra gymnasieklasser. Malmö: Malmö högskola.

Dyste, Olga (red.) (2003). Dialog, samspel och lärande. Lund: Studentlitteratur.

Ericsson, Claes (2002). Från guidad visning till shopping och förströdd tillägnelse: moderniserade villkor för ungdomars musikaliska lärande. Lund: Lunds universitet.

Eriksson, Anders (2006). Retorikens didaktik. Progymnasmata som förening av praktik och teori. Rhetorica Scandinavica, 38, 26-42.

Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2002). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Gadamer, HansGeorg (1997]. Sanning och metod: i urval. Göteborg: Daidalos. Första publicering 1960

Hedquist, Rolf (2002). Trovärdighet: en förutsättning för förtroende. Stockholm: Styrelsen för psykologiskt försvar.

Hellspong, Lennart (2004). Konsten att tala: handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur. Första publicering 1992

Johansen, Anders (2002). Talerens troverdighet: tekniske og kulturelle betingelser for politisk retorikk. Oslo: Universitetsförlaget.

Kindeberg, Tina (2006). Pedagogisk retorik: en skiss till den muntliga relationens vetenskap. Exemplet högskoleläraren. Rhetorica Scancinavica, 38, 44-61.

Kjeldsen, Jens E. (2006). Retorikk i vår tid: en innføring i moderne retorisk teori. Oslo: Spartacus. Första publicering 2004

Liberg, Caroline (2003). Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. Utbildning och demokrati: tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 12(2), 13-29.

Lid Andersson, Lena (2009). Ledarskapande retorik: Dag Hammarskjöld och FN:s övriga generalsekreterare som scen för karisma, dygder och ledarideal. Stockholm: Handelshögskolan.

Lindhardt, Jan (2004). Memorias skabende funktion. Rhetorica Scandinavica, 29/30, 4-14.

Lindqvist Grinde, Janne (2008). Klassisk retorik för vår tid. Lund: Studentlitteratur.

Lötmarker, Lena (2003). Krian i läroverkets uppsatsskrivning på svenska under 1800-talet och 1900-talen. I Hansson, Stina (red.). Progymnasmata: retorikens bortglömda text- och tankeform: uppsatsantologi från Riksbanksprojektet "Från antikens progymnasmata till den moderna 'skrivprocessen´: grundläggande retorik som text- och tankeform". (ss. 275-312). Åstorp: Rhetor.

Malmbjer, Anna (2007). Skilda världar: en språkvetenskaplig undersökning av gruppsamtal som undervisning- och lärandeform inom högre utbildning. Uppsala: Uppsala universitet.

Malmgren, Lars-Göran (1996) Svenskundervisningen i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Första publicering 1988

McCroskey, James (1981). Ethos and credibility: the construct and its measurement after three decades. Central states speech journal, 32, 24-34.

McCroskey, James (2006). An introduction to rhetorical communication: a western rhetorical perspecive. Boston, MA: Allyn and Bacon. Första publicering 1968

Nyström, Catharina (2000). Gymnasisters skrivande: en studie av genre, textstruktur och sammanhang = Writing in upper secondary school: genre, text structure and cohesion. Uppsala: Uppsala universitet.

Olsson Jers, Cecilia (2010). Klassrummet som muntlig arena: att bygga och etablera ethos. Malmö: Malmö högskola.

Palmér, Anne (2008). Samspel och solostämmor: om muntlig kommunikation i gymnasieskolan = Interacting and going solo: on oral communication in upper secondary schools. Uppsala: Uppsala universitet.

Parmenius Swärd, Suzanne (2008). Skrivande som handling och möte: gymnasieelever om skrivuppgifter, tidsvillkor och bedömning i svenskämnet. Malmö: Malmö högskola.

Penne, Sylvi och Hertzberg, Frøydis (2008). Muntlige tekster i klasserommet. Oslo: Universtietsforlaget.

SKOLFS 2000:2. Skolverkets föreskrifter om kursplaner och betygskriterier för kurser i ämnet svenska, geografi och historia i gymnasieskolan. http://www.skolverket.se/sb/d/165/a/8906 (2008-09-08).

Swearingen, Jan C. (1994). Ethos: imitation, impersonation, and voice. I Baumlin, James S. & Baumlin, Tita French (red.) Ethos: new essays in rhetorical and critical theory. (ss. 115-148). Dallas: Southern Methodist University Press.

Teleman, Ulf (1991). Lära svenska: om språkbruk och modersmålsundervisning. Solna: Almqvist & Wiksell.

Wingstedt, Johnny (2008). Making music mean: on functions of and knowledge about narrative music in multimedia. Luleå: Luleå teknisk universitet.

Vygotskij, Lev Semenovič (2001). Tänkande och språk. Göteborg: Daidalos. Första publicering 1934

Downloads

Published

2011-03-01

How to Cite

Olsson Jers, C. (2011). Den retoriska arbetsprocessens betydelse för möjligheten att framstå med starkt och trovärdigt ethos i muntlig framställning. Educare, (1), 115–136. https://doi.org/10.24834/educare.2011.1.1219