Lyssnandets århundrade?

Att lyssna på den talande boken

Authors

  • Kent Adelmann Malmö University

DOI:

https://doi.org/10.24834/educare.2011.1.1216

Keywords:

listening, listening reception, audio book, literary conversation, talk in interaction, technology of sound

Abstract

The purpose of this study is to contribute to the knowledge about the importance of listening in modern sound technology and the importance of tradition in reception analysis of literary conversations. The object of inquiry is The poetics of the talking book, a dissertation about how different groups of listeners understand the reception of audio books in literary conversations. The problem explored is: What is the significance of listening in this dissertation? This text analysis has two points of departure. The first point of departure concerns the language used in the dissertation. Results from the study show that the language used is mainly influenced by literary reception and reader response theory, and is therefore misleading to the reader when it comes to listening reception of the talking book. The second point of departure concerns the analytical conceptions used in the dissertation. Results from the study show that the conceptions used comes solely from literary reception and reader response theory, which means that the authors twelve references from listening reception and listening theory are never used in the analysis. The conclusion is that the dissertation seems to be a contradictory representation of a modern expression of audio books, listening research and sound technology and, at the same time, a traditional expression of the western tradition, dominating discourse and literature reception.

References

Adelmann, Kent (1998). Nedslag i lyssnandets historia. Kent Adelmann, Anna-Lena Göransson, Göte Rudvall & Anna Maria Ursing (Red.), Tors bok: Svenska med didaktisk inriktning (s. 13–34). Malmö: Institutionen för ämnesmetodik och ämnesteori samt Regionalt utvecklingscentrum, Lärarhögskolan i Malmö.

Adelmann, Kent (2002). Att lyssna till röster: Ett vidgat lyssnandebegrepp i ett didaktiskt perspektiv. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.

Adelmann, Kent (2009a). Konsten att lyssna: Didaktiskt lyssnande i skola och utbildning. Lund: Studentlitteratur.

Adelmann, Kent (2009b). Lyssnandets betydelse för muntligheten: En introduktion till konsten att lyssna. Anne Palmér & Eva Östlund-Stjärnegårdh (Red.), Sjätte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Muntlighetens möjligheter – retorik, berättande, samtal (s. 15-24). Uppsala 27-28 november 2008. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.

Adelmann, Kent (2010). Lyssnandets funktionella analfabeter: En introduktion till lyssningens ABC. Kent Adelmann (Red.), Sjunde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Att bygga broar – kulturella, språkliga och mediala möten (s. 15-24). Malmö 18-20 november 2009. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.

Bakhtin, Mikhail ([1986], 1999). Speech Genres and Other Late Essays. Translated by Vern. W. McGee. Edited by Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin, TX: University of Texas Press.

Barthes, Roland (1991). Lyssna. Kris (s. 38-43). 43-44.

Branschstatistik 2009, Svenska Förläggareföreningen. Hämtad 14 oktober, 2010, från http://forlaggare.se

Brownell, Judi (1996). Listening. Attitudes, Principles, and Skills. Boston: Allyn and Bacon.

Clark, Milton L. & Meredith, Stephen G. (1972). Teaching to listen. Quarterly Review of Australian Education, 5 (4).

Corradi Fiumara, Gemma (1990). The other side of language: A philosophy of listening. New York: Routledge.

Dahlgren, Gösta, Gustafsson, Karin, Mellgren, Elisabeth & Olsson, Lars-Erik (1995). Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber Utbildning AB.

Förordning om läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet, Lgr 11. Hämtad 9 mars, 2011, från http://www.skolverket.se

Hellspong, Lennart (1992a). Konsten att tala: Handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur.

Hellspong, Lennart (1992b). Konsten att tala: Övningsbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur.

Hultman, Tor G. (1996). Forskarutbildning i svenska med didaktisk inriktning – inte bara ämnesdidaktik. Utbildning och demokrati, 5 (3), s. 135-142.

International Listening Association (ILA). Från http://www.listen.org

Johnson, Jack J. (1993). Functions and Processes of Inner Speech in Listening. Andrew D. Wolvin & Carolyn Gwynn Coakley (Eds.), Perspectives on Listening (s. 170-184). Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.

Knip-Häggqvist, Elizabet (2010). Den talade bokens poetik: En studie med fokus på olika unga vuxnas reception av tre fiktiva texter inlästa på band. Åbo: Åbo Akademis förlag, Finland.

Kursplaner och betygskriterier (2000). Svenska, Grundskolan, Skolverket. Hämtad 14 oktober, 2010, från http://www.skolverket.se

Lundsteen, Sara W. (1979). Listening: Its Impact on Reading and the Other Language Arts. Urbana, Ill.: ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills and the National Council of Teachers of English (NCTE).

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94, 2006. Hämtad 14 oktober, 2010, från http://www.skolverket.se

Nationalencyklopedin (1989-1996). Höganäs: Bokförlaget Bra Böcker.

Ong, Walter J. (1996). Muntlig och skriftlig kultur: Teknologiseringen av ordet. Göteborg: Bokförlaget Anthropos.

Otnes, Hildegunn (1999). Lytting – en av de ’fire store’ i norskfaget. Astrid Roe & Frøydis Hertzberg (Red.), Muntlig norsk. Oslo: Tano Aschehoug.

Rankin, Paul T. (1926). The Measurement of the Ability to Understand Spoken Language. Ann Arbor, Michigan, USA: University of Michigan.

Smidt, Jon ([1989], 1998). Seks lesere på skole: Hva de søkte, hva de fant: En studie av litteraturarbeid i den videregående skolen. Oslo: Universitetsforlaget.

Spearritt, Donald (1962). Listening comprehension – A Factorial Analysis.

Melbourne, Australien: Australian Council for Educational Research.

Teleman, Ulf (1991). Vad kan man när man kan skriva?. Gun Malmgren & Carin Sandqvist (Red.), Skrivpedagogik (s. 11-26). Lund: Studentlitteratur.

Welwert, Claes (1984). Läsa eller lyssna? Redovisning av jämförande undersökningar gjorda åren 1890 – 1980 rörande inlärning vid auditiv och visuell presentation samt ett försök till utvärdering av resultaten. Doktorsavhandling. Malmö: Liber Förlag/Gleerup.

Wolvin, Andrew D. & Coakley, Carolyn Gwynn ([1982], 1996). Listening (5th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill.

Downloads

Published

2011-03-01

How to Cite

Adelmann, K. (2011). Lyssnandets århundrade? Att lyssna på den talande boken. Educare, (1), 43–64. https://doi.org/10.24834/educare.2011.1.1216