Studieförbundens institutionella förutsättningar skapar möjligheter på utbildningsmarknaden
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2010.1.1243Keywords:
New Public management, self-image, voluntary organization, Study Association, Liberal Adult Education, rhetoric analysis, discursive practice, strategic communicationAbstract
This article is about how the Study Associations belonging to Liberal Adult Education (folkbildningen) deal with their role under New Public Management (NPM). Key issues of voluntary organizations are the ideas or the particular nature for which they were created, and which forms the basis for their activities. When introducing competitive markets these ideas risk being bent in order to meet the demands of the market, and the requirements for economic effectiveness. The organization’s interplay with the changes of the environment is highlighted through the use of the New Institutional Theory. The rhetorical analysis of the self-images of the Study Associations, as actors of the market of education, show a linguistic usage where they both point out their role as actors of the market of adult education and their ideological affiliation to “folkbildningen”. By using the traditional discourse, emphasizing pathos (emotions and values), and combining it with logos (programs to qualify the target group), the Study Associations create a special character or a profile of their education. Instead of a deinstitutionalization of the character of the Study Associations we can se a recycling of the traditional discourse in the new context
References
Amnå, Erik (1995). Det mångtydiga mellanrummet. I Erik Amnå (Red.), Medmänsklighet att hyra. Örebro: Bokförlaget Libris.
Andersson, Sten (1992). Känslornas filosofi. Stockholm: Stehags Bokförlag. Andersson, Eva, Laginder, Ann-Mari & Landström, Inger (2006). Lärande, IKT och samhällsomvandling. Stockholm: Folkbildningsrådet.
Andersson, Per (2005). IT-stött lärande – folkbildning i tiden? I Ann-Mari Laginder & Inger Landström (Red.), Folkbildning – samtidig eller tidlös? Om innebörder över tid. Linköpings universitet: Mimer.
Arvidsson, Lars (2005). Bildningsrevolution: hur gick den till? I Ann-Mari Laginder & Inger Landström (Red.), Folkbildning – samtidig eller tidlös? Om innebörder över tid. Linköpings universitet: Mimer.
Brunsson, Nils & Sahlin Andersson, Kerstin (1998). Att skapa organisationer. I Göran Ahrne (Red.), Stater som organisationer. Stockholm: Nerenius & Santerius.
Brunsson, Nils & Sahlin Andersson, Kerstin (2000). Constructing organizations. Organization Studies 21 (4), 721-747.
Corbett, Edward P.J. (1990). Classical rhetoric for the modern student. New York: Oxford University Press.
Corbett, Edward P. J & Connors, R.J. (1999). Classical rhetoric for the modern student. New York: Oxford University Press
Czarniawska, Barbara (1997). Narrating the organization: Drama of institutional identity. Chicago: The University of Chicago Press.
Eriksson, Lisbeth (2006). Studieförbundssamverkan för lokal mobilisering i storstadsområde. I Årsbok om folkbildning, forskning och utveckling, sidan 132-148. Stockholm: Föreningen för folkbildningsforskning.
Ferlie, Ewan, Ashburner, Lynn, Fitzgerald, Louise & Pettigrew, Andrew (1996). The new public management. Oxford: Oxford University Press.
Furusten, Staffan & Lerdell, David (1998). Managementisering av förvaltningen. I Göran Ahrne (Red.), Stater som Organisationer. Stockholm: Nerenius & Santérus Förlag.
Gioia, Dennis, Schulz Majken & Corley, Kevin (2000). Organizational identity, image, and adaptive instability. Academy of Management Review 25 (1) 63-81.
Gustavsson, Bernt (1991). Bildningens väg: Tre bildningsideal i svensk arbetarrörelse 1880-1930. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Gustavsson, Bernt (2005). Folkbildningens villkor i den senmoderna epoken. I Ann-Mari Laginder & Inger Landström (Red.), Folkbildning – samtidig eller tidlös? Om innebörder över tid. Linköpings universitet: Mimer.
Hatch, Mary Jo & Schultz, Majken (2000). Scaling the tower of Babylon: Relational differences between identity, image and the culture in organizations. I Mary Jo Schultz, Majken Hatch & Mogens Holten Larsen (Red.), The expressive organization. Oxford: University Press Oxford.
Johansson, Inge (1985). För folket och genom folket. Stockholm: Liber Utbildningsförlag.
Lakoff, George & Johnsson, Mark (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Larsson, Staffan (2005). Förnyelse som tradition. I Ann-Mari Laginder & Inger Landström (Red.), Folkbildning – samtidig eller tidlös? Om innebörder över tid. Linköpings universitet: Mimer.
Lindgren, Lena, Petersen, Ann-Louise & Ring, Lena (1997). Excellens i flexibilitet: Utvärdering av folkbildningens insatser för arbetslösa. Stockholm: Folkbildningsrådet.
Magnusson, Lars (1998). Folkbildningens identitet och kännetecken. Stockholm: Folkbildningsrådet.
Müllern, Tomas & Stein, Johan (1999). Övertygandets ledarskap: Om retorik vid strategiska förändringar. Lund: Studentlitteratur.
Mustel, Kerstin (2006). Kartläggning och analys av folkbildningens internationella kontaktnät. Stockholm: Folkbildningsrådet.
Nationalencyklopdin (2010). http://www.ne.se/
Neuliep, James W. (1996). Human communication theory. Boston: Allyn and Bacon.
Nörreklitt, Hanne (2003). The balanced scorecard, what is the score? Accounting Organization and Society, 28 (6), 591-619.
Oliver, Christine (1992). The antecedents of deinstitutionalization. Organization Studies, 13 (4), 563-588.
Perelman, Chaïm (1982). The realm of rhetoric. Indiana: University of Notre Dame.
Petersen, Ann-Louise (2006). Marknadsorientering inom folkbildningen: Fritt och frivilligt i ett nytt ljus. Göteborg: BAS bokförlag.
Prop. 1995/96: 222, 6.3; 6.4. Åtgärder för att halvera arbetslösheten till år 2000.
Prop. 1997/98:115. Folkbildningen.
Powell, Walter & Dimaggio, Paul (1991). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality. I Walter Powell & Paul Dimaggio (Red.), The new institutionalism in organizational analysis. Chicago: The University of Chicago Press.
Ries, Al & Trout, Jack (1985). Positionering: Kampen om ditt medvetande. Lund: Studentlitteratur.
Rövik, Kjell Arne (2000). Moderna organisationer: Trender inom organisationstänkandet vid milleniumskiftet. Malmö: Liber.
Sahlin Andersson, Kerstin (1996). Imitation by Editing Success: The Construction of Organization Fields. I Barbara Czarniawska & Guje Sévon (Red.), Translating organizational change. New York: Walter de Gruyter.
Sahlin Andersson, Kerstin (1998). Att hantera blandade principer. I Göran Ahrne (Red.), Stater som organisationer. Stockholm: Nerenius & Santerius förlag.
Sévon, Guje (1996). Organizational imitation in identity transformation. I Barbara Czarniawska & Guje Sévon (Red.), Translating organizational change. Berlin: Walter de Gruyter.
Sjöstrand, Sven-Erik (1985). Samhällsorganisationer: en ansats till en institutionell ekonomisk mikroteori. Lund: Bokförlaget Doxa.
Sjöstrand, Sven-Erik (1997). The two faces of management: The Janus factor. London: International Thomson Business Press.
SOU 1998:51. Vuxenutbildning och livslångt lärande.
Sundgren, Gunnar (2003). Folkbildningens särart som fenomen och problem. I SOU 2003:94, Folkbildningens särart.
Svedberg, Lars (1993). Utblick mot Danmark. I SOU1993:82, Frivilligt socialt Arbete.
U98.001 (1998). Kunskapslyftet: en unik satsning på vuxenutbildning. Faktablad, oktober. Stockholm.
