Förvaltningsarbete för mångfald och konkurrens
En studie av den kommunala skolförvaltningens ansvar att främja mångfald i den konkurrensutsatta grundskolan
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2010.1.1240Keywords:
marketization, freedom of choice, school, diversity, segregationAbstract
This article reflects on the possibility to promote diversity in Swedish schools. Our municipal authorities are responsible of managing schools financially as well as promoting diversity and equality. Thus, several critical researchers claim that the marketization of the educational sphere, including students’ freedom of choice, leads to segregation and discrimination. There are also theorists who claim the opposite by pointing out that the free market represents democratic values and promotes diversity. The aim of this article is to study how administrators of the municipal authorities reflect on their possibility to promote diversity within a marketized school system. The material consists of four interviews with head administrators of municipal authorities. The results partly confirm the clash between competition, freedom of choice and diversity. Yet, the municipal administrators seem to believe in the possibility to further the progress of diversity within the marketized school.
References
Ahlin Åsa & Mörk Eva (2005). Vad hände med resurserna när den svenska skolan decentraliserades?Rapport 2005:1. IFAU- Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering. http://www.ifau.se/upload/pdf/se/2005/r05-01.pdf (08.06.24)
Ask, Beatrice (1997). Erfarenheter av ett systemskifte” I Richardson. G. (red.) Spjutspets mot framtiden? Skolministrar, riksdagsmän och SÖ-chefer om skola och skolpolitik. Årsbok i Svensk undervisningshistoria. Årgång LXXVII 1997, Vol. 185. Föreningen för svensk undervisningshistoria. Carlsson Bokförlag.
Benhabib, Seyla (1994). Autonomi och gemenskap. Kommunikativ etik, feminism och postmodernism. Sv. övers. A. Persson. Göteborg: Daidalos
Benhabib, Seyla (2004). Jämlikhet och mångfald. Demokrati och medborgarskap i en global tidsålder. Sv. övers. S. E Torhell. Göteborg: Daidalos
Bunar, Nihad (2001). Skolan mitt i förorten. Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism. Eslöv: Symposium.
Bunar, Nihad & Kallstenius, Jenny (2007). Valfrihet, integration och segregation i Stockholms grundskolor. Stockholm : Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad
Bunar, Nihad (2009). När marknaden kom till förorten: Valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor. Lund: Studentlitteratur
Fairclough, Norman (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. London: Longman
Habermas, Jürgen (2007). Mellan naturalism och religion. Filosofiska uppsatser. Göteborg: Daidalos.
Hartman, Sven (2005). Det pedagogiska kulturarvet. Stockholm: Natur och Kultur Irisdotter Aldenmyr, Sara. (2008). ”Mångfald och marknad - om möjligheterna att främja mångfald och demokrati inom en marknadsorienterad skola.” I: Pedagogisk forskning i Sverige. 13 (3), 161-175.
Lindensjö, Bo, Lundgren, Ulf (2005). Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: HLS Förlag.
Morris, Paul (1997). ”School knowledge, the state and the market: an analysis of the Hong Kong secondary school curriculum”. I Journal of curriculum studies, 1997, Vol. 29, No. 3, 329-349.
Moos, Lejf. & Johansson, Olof (red.) (2000). Skoleledelse i Norden: en kortlægning af skoleledernes arbejdsvilkår, rammebetingelser og opgaver : en rapport til Nordisk Ministerråd. Köpenhamn: Nordisk Ministerråd
Prochazka, Nora. & Bergström, Fredrik (2007). Utbildning som bransch: En analys av grund-skolan. AB Handelns utbildningsinstitut (HUI). http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00009/Utbildning_som_bransc_9794a.pdf (08.10.05)
Regeringskansliet (2005). Sammanfattning av proposition 2005/06:38 http://www.regeringen.se/sb/d/5359/a/52047 (08.08.08)
Runfors, Ann. (2005). Mångfald, motsägelser och marginaliseringar. En studie av hur invandrarskap formas i skolan. Stockholm: Prisma
Sennett, Richard (2006). The culture of the new capitalism. Yale University Press.
Sennett, Richard (2003). Respect. The formation of character in an age if inequality. London: Penguin Books
Sennett, Richard (1999). När karaktären krackelerar. Människan i den nya ekonomin. Stockholm: Atlas.
Sennett, Richard (1993). The fall of public man. London: Faber and Faber
Skolverket 2007: För trygghet, ansvar och respekt i skolan. Information från Barnoch elevombudet (BEO) Stockholm: Fritzes
Svensk författningssamling (SFS 2006:67). Lag om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Utbildningsdepartementet.
Wohlgemuth, Michael (2005). ”The communicative character of capitalistic competiton. A Hayekian response to the Habermasian challenge”. I The Independent Review 1. 83-115
Young, Iris Marion (2000). Att kasta tjejkast. Texter om feminism och rättvisa. Stockholm: Atlas
Young, Iris. Marion (2002). Inclusion and democracy. Oxford: Oxford University Press.
