Betydelsen av praktisk personlig färdighet i idrottslärarutbildningen
DOI:
https://doi.org/10.24834/educare.2009.1.1286Keywords:
Ball games, Dance, Physical Education, Sports, Sports PracticeAbstract
The article discusses the importance of personal sporting skills in PE Teacher Education. The article is based on interviews with a group of teachers in PE Education. They were interviewed about how they perceive the needs of skills in PE Students. The article also discusses the diminished importance in PE Education of the need of physical literacy. A particular focus is on the discussion of personal skills in dancing and in ball games. The results show that there is a difference between how the PE educators talk about personal skills in dance and in ball games. There is consensus concerning the importance of the need for good personal ability in dancing, which also permeates the exams that the students are doing. In ball games, on the other hand, the discussion underlines the importance of general skills in coaching and leadership rather than personal skills in various ball games, in order to create good learning situations for different groups of pupils.
References
Alerby, Eva och Ferm, Cecilia (2006). Konsten att dansa eller dansandets konst – dans som förkroppsligad kunskap. I: Alerby, Eva och Elidottir, Jórunn. Lärandets konst – betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet. (ss. 157-169) Lund: Studentlitteratur.
Annerstedt, Claes (2001a). Ämnet Idrott och hälsa – ett historiskt perspektiv. I: Annerstedt, Claes, Peitersen, Birger., Rönholt, Helle. Idrottsundervisning. Ämnet idrott och hälsas didaktik. (ss. 73-110) Göteborg: ZetterQvist Tryckeri AB.
Annerstedt, Claes (2001b). Ett reflekterande förhållningssätt till undervisning. I: Annerstedt, Claes, Peitersen, Birger., Rönholt, Helle. Idrottsundervisning. Ämnet idrott och hälsas didaktik. (ss.173-181) Göteborg: ZetterQvist Tryckeri AB.
Arnold (1979). Meaning in Movement, Sport and Physical education. London: Heineman.
Bjurvill, Christer (1991). Lagbollspelets didaktik: Samordnad tränarutbildning, inlärning till spelförståelse. Malmö: Lärarhögskolan.
Bolling, Björn (1997). Bollspelsdidaktik, Idrotteket. nr 4. Stockholm: Idrottshögskolan.
Carlsson, Bo, Peterson, Tomas och Trondman, Mats (2005). Idrott och idrottsvetenskap i ett samhälls- och kulturvetenskapligt perspektiv. Svensk idrottsforskning, (3), s. 12-15.
Digerfeldt, Gunvor (1990). Utvecklingspsykologiska och estetiska aspekter på danslek. Malmö: Almqvist & Wiksell International.
Eiberg, Stig och Sigaard, Peder (2001). Boldbasis - En praktisk håndbog. Höjbjerg: Hovedland forlag.
Engström, Lars-Magnus (2002). Idrottspedagogik. I: Engström, Lars-Magnus och Redelius, Karin. Pedagogiska perspektiv på idrott. (ss. 15-26) Stockholm: HLS förlag.
Engström, Lars-Magnus (2004). Idrotten som social markör. Stockholm: HLS förlag.
Fabri, Anna och Mattsson, Torun (2007). Talet om den idrottsliga praktiken. Malmö: Lärarutbildningen.
Frisk, Magnus, Ström, Per-Olov (1998). Spelförståelse. Farsta: Idrottens förlag.
Halling, Anders, Andersen, Bjarne, Skov Agergaard, Charlotte, och Worm Charlotte (2005). Bolden i spil- teambold i teori og praksis. Odense: Syddansk universitetsforlag.
Kvale, Steinar (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Larsson, Håkan och Redelius, Karin (2004). Några pedagogiska utmaningar i relation till ämnet idrott och hälsa. I: Larsson, Håkan och Redelius, Karin (Red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. (ss. 227-239). Stockholm: Edita Norstedts Tryckeri.
Linde, Göran (2006). Det ska ni veta: en introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur.
Lundgren, Ulf P. (1979). Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori. Stockholm: Liber.
Lundvall, Suzanne och Meckbach, Jane (2007). Tid för dans. I Larsson Håkan och Meckbach, Jane(Red) Idrottsdidaktiska utmaningar.(ss 103-119) Stockholm: Liber.
Meckbach, Jane och Söderström, Suzanne (2002). Estetik och kroppsrörelse. I: Engström, Lars-Magnus och Redelius, Karin (Red.). Pedagogiska perspektiv på idrott. (ss. 258-269) Stockholm: HLS förlag.
Nilsson Gangnebien, Jane och Söderström Suzanne (1999). Idrotteket 8. Didaktik i rytmik, rörelse och dans. Stockholm: Idrottshögskolan.
Redelius, Karin (2004). Bäst och pest! I: Larsson, Håkan och Redelius, Karin (Red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. (ss.149-172) Stockholm: Edita Norstedts Tryckeri.
Patel, Runa., Davidson, Bo (2003). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Rønholt, Helle (2001). Didaktik – idrott. I: Annerstedt, Claes, Peitersen, Birger., Rönholt, Helle. Idrottsundervisning. Ämnet idrott och Hälsas didaktik. (ss.8-22) Göteborg: ZetterQvist Tryckeri AB.
Sandahl, Björn (2005). Ett ämne för alla? Stockholm: Carlssons bokförlag.
Skolverket (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 Idrott och hälsa. Stockholm: Fritzes förlag.
Thomsson, Heléne (2002) Reflexiva intervjuer. Lund: Studentlitteratur.
Teng, Gunnar (2007) Spelet, aktören och regissören. I Larsson Håkan och Meckbach, Jane(Red) Idrottsdidaktiska utmaningar.(ss 120-140) Stockholm: Liber.
Whitehead, Margareth (2001). The Concept of Physical Literacy. European Journal of Physical Education, (6), s. 127-138.
